---------------------------------------------------------------------------------
Електронна бібліотека. Усе для вивчення української літератури
Поезія митців
Довідка. Короткий зміст літературних творів.
---------------------------------------------------------------------------------
"Аніж нарікати на темноту, то краще запалити свічку" (Конфуцій).
План.
1. Відкриття поетичного світу "Празької школи" починається з усвідомлення ... (продовжити тезу)
2. Загальна характеристика творчості О. Теліги через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
3. Загальна характеристика творчості Олега Ольжича через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
4. Загальна характеристика творчості Є. Маланюка через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
5. Висновки.
4. Прочитати поезії "Земна мадонна", "Істотне", визначити історіософські мотиви.
5. Прочитати поезії "Знаю - медом сонця, ой, Ладо", "Весна".
Особливими символічними образами є сонце, вітер та вишні. Сонце – це уособлення духовності, вітер – духу, що відкриває у людині невідгадані сили, вишні – предковічний символ роду, коріння, без якого людина перетворюється на билинку. Це з ними приходить усвідомлення значимості рідної землі, древньої колиски волі, лицарства, героїки та краси.
"Щоденник інтелектуала". Виписати цитати, що вразили чи є актуальними.
Охарактеризувати особистість за схемою-опорою (час, місце, родина, навчання, діяльність, творчість ):
Олег Ольжич (Кандиба).
1. Прочитати поезії, визначити, як образи працюють на ідею і розкривають поета.
Образи: весна, вітер, небо, водна стихія, синь, камінь, метал, рінь.
2. До яких історичних епох звертається і чому? це
3. Поема "Незнаному Воякові".
Образ чоловіка нового часу. Виписати цитати, що розкривають, як формується стоїчний характер.
"Щоденник інтелектуала". Виписати цитати, що вразили чи є актуальними.
Олена Теліга
Валер'ян Підмогильний
---------------------------------------------------------------------------------
Микола Хвильовий
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Володимир Свідзінський
Живу я в чужому дому реальність
На біднім веретищі міста; бідність, рух, хаос
Лиш насип я бачу з вікна
Та обрій у вічнім диму.
Два древа стоять у дворі, одинокість серед людей
Два друга самотніх, два в'язні;
Немає під ними трави,
Не видно їм блиску зорі!
Я крикнув і збудився. Ніч стояла, реальність втрати
Ніч, повна шуму й древньої скорботи.
І плакав я вночі. Ти так далеко!
Страшна земля в одежі... Так глибоко!
Та сосонка зів'яла чи живе? –
Однаково! Нічим вона не врадить.
Не чуєш ти, засипана, як ніч
Сама в собі перебирає шум:
То покладе його на діл холодний,
То здійме знов на темні верховини
18.VIII.1933
---------------------------------------------------------------------------------
Євген Плужник
---------------------------------------------------------------------------------
Максим Рильський
"Київ - традиція"
Паспорт твору.
Дослідження поезій.
Неокласики
Поезія Павла Филиповича. Філологічні замальовки.
---------------------------------------------------------------------------------
Агатангел Кримський
---------------------------------------------------------------------------------
Михайль Семенко
---------------------------------------------------------------------------------
Павло Тичина
Електронна бібліотека. Усе для вивчення української літератури
Поезія митців
Довідка. Короткий зміст літературних творів.
Словник літературознавчих термінів
Основи теорії літератури /практикум/---------------------------------------------------------------------------------
"Аніж нарікати на темноту, то краще запалити свічку" (Конфуцій).
Загальні обриси відгуку.
1. Мета створення телепередачі. Актуальність.
2. В який життєпис митця допомагає зазирнути?
- Історична доба, місце, родина, освіта.
- Роль самоосвіти, спілкування та вплив.
- Діяльність.
- Що любив і що ненавидів? Естетичний ідеал, як він відображається у творчості.
- Творча праця / стиль, жанри, твори, основні теми, провідні образи /
- Образ, який вразив. Художні засоби його розкриття.
- Історична доба, місце, родина, освіта.
- Роль самоосвіти, спілкування та вплив.
- Діяльність.
- Що любив і що ненавидів? Естетичний ідеал, як він відображається у творчості.
- Творча праця / стиль, жанри, твори, основні теми, провідні образи /
- Образ, який вразив. Художні засоби його розкриття.
3. Значення творчості митця у літературному процесі / новаторство, індивідуальний стиль
4. Висновки. Власні враження про творчість.
4. Висновки. Власні враження про творчість.
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Ярослав Стельмах
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Валерій Шевчук
---------------------------------------------------------------------------------
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати новелу "Три зозульки з поклоном".
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів.
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів.
---------------------------------------------------------------------------------
Олесь Гончар
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати новелу "За мить щастя".
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів.
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів.
---------------------------------------------------------------------------------
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
3. Проаналізувати поезію "О земле, втрачена явися", "Як добре те, що смерті не бояся" (через художні засоби), вивчити напамять.
---------------------------------------------------------------------------------
Василь Голобородько
---------------------------------------------------------------------------------Ігор Калинець
---------------------------------------------------------------------------------
Борис Олійник
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Іван Драч
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
3. Проаналізувати поезію "Балада про соняшник" (через художні засоби),
вивчити напамять.
---------------------------------------------------------------------------------
Урок 1.
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
3. Проаналізувати поезію "Страшні слова", "Українське альфреско" (через художні засоби), вивчити напамять.
Урок 2. Роман у віршах "Маруся Чурай".
Урок 2. Роман у віршах "Маруся Чурай".
---------------------------------------------------------------------------------
Дмитро Павличко
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
---------------------------------------------------------------------------------
Андрій Малишко
Андрій Малишко
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
3. Проаналізувати поезію "Пісня про рушник" (через художні засоби),
вивчити напамять.
---------------------------------------------------------------------------------
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість.
3. Проаналізувати поезію "Лебеді материнства" (через художні засоби),
вивчити напамять.
---------------------------------------------------------------------------------
Шістдесятництво
Опрацювати вступну статтю про 60-ті роки ХХ ст., епоху "Відлиги".
Визначити особливості "шісдесятництва", представників.
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати твори:
- роман "Тигролови"
- уривки "Огненне коло" ( Через які асоціативні образи зображена війна? )
---------------------------------------------------------------------------------
1. Опрацювати біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору.
2. Прочитати твори:
- повість "Зачарована Десна";
- повість "Україна в огні".
3. Записати цитати, що розкривають ідеї цих творів.
4. Записати образи, що створюють цілісний образ Батьківщини.
5. Через які асоціативні образи зображена війна?
---------------------------------------------------------------------------------
Твір-роздум "Відкриття поетичного світу "Празької школи" починається з усвідомлення..."
1. Відкриття поетичного світу "Празької школи" починається з усвідомлення ... (продовжити тезу)
2. Загальна характеристика творчості О. Теліги через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
3. Загальна характеристика творчості Олега Ольжича через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
4. Загальна характеристика творчості Є. Маланюка через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу.
5. Висновки.
---------------------------------------------------------------------------------
"Празька школа". Євген Маланюк
1. Охарактеризувати особистість за схемою-опорою (час, місце, родина, навчання, діяльність, творчість ).
Історіософські мотиви лірики.
2. Як поезія "Під чужим небом" розкриває автора, символічність образів: сіра самотня реальність чужини та кольорова згадка про рідну землю.
Ключовими образами поезій є степ, як уособлення волі, сонце, святе і давнє, весна, що пробуджує людську душу, ріка Синюха, верби та дуби. А особливе місце відведено хаті – праматері та охоронниці людської душі, вічному оберегу, без якої людина втрачає частину себе, стає перекотиполем, шукає гармонії і не знаходить. Бо чуже небо завжди залишиться чужим.
3. Повний аналіз поезій "Стилет чи стилос?". Які художні засоби розкривають ідею поезії?4. Прочитати поезії "Земна мадонна", "Істотне", визначити історіософські мотиви.
5. Прочитати поезії "Знаю - медом сонця, ой, Ладо", "Весна".
Особливими символічними образами є сонце, вітер та вишні. Сонце – це уособлення духовності, вітер – духу, що відкриває у людині невідгадані сили, вишні – предковічний символ роду, коріння, без якого людина перетворюється на билинку. Це з ними приходить усвідомлення значимості рідної землі, древньої колиски волі, лицарства, героїки та краси.
"Щоденник інтелектуала". Виписати цитати, що вразили чи є актуальними.
---------------------------------------------------------------------------------
"Празька школа"Охарактеризувати особистість за схемою-опорою (час, місце, родина, навчання, діяльність, творчість ):
Олег Ольжич (Кандиба).
Чин робить людське життя вартісним.
Історик і політик Олег Ольжич добре розумів, що тільки рух веде до змін, тільки саможертовність змінює долю нації. У поезіях зображує виявлення сили людського духу всупереч обставинам, це приклад усвідомленого патріотизму.
1. Прочитати поезії, визначити, як образи працюють на ідею і розкривають поета.
Образи: весна, вітер, небо, водна стихія, синь, камінь, метал, рінь.
2. До яких історичних епох звертається і чому? це
3. Поема "Незнаному Воякові".
Образ чоловіка нового часу. Виписати цитати, що розкривають, як формується стоїчний характер.
"Щоденник інтелектуала". Виписати цитати, що вразили чи є актуальними.
Олена Теліга
"Щоденник інтелектуала". Виписати цитати, що вразили чи є актуальними.
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Осип Турянський
Діяльність.
Доктор філософії, викладач української мови в Перемишльській гімназії, права у Віденському університеті, директор
Яворівської, Дрогобицької, Рогатинської гімназій – викладає німецьку,
французьку, латинську мови, прозаїк, драматург, видавець,
перекладач ( Шекспір, Гейне, Шандор Петефі ), публіцист (літературно-критичні
нариси).
Поема у прозі "Поза межами болю".
- "Це був злочин, якого люди і природа допустилися на нас і
який і нас приневолив стати злочинцями супроти духа людства. І судилося нам
пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межі людського болю — у країну
божевілля і смерті".
- "Хай ясна ідея... веде... все вище й вище на сонячний
шлях волі і щастя великого українського народу й до вселюдського братства й
любові.
І коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не
падаймо нгна хвилю в темряву розпуки, бо
Через сльози і терпіння / Шлях веде до просвітління: / Хто боровся,
скутий тьмою, / Тому сонце — мрія мрій".
- "Люди не є злі... не є добрі. Люди тільки нещасливі і ... щасливі"
- "Прокляте те життя, в котрому слабший мусить згинути, щоб
дужчий міг жити".
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Твір. Нелірична епоха "розтріляного відродження".
1. Твори часу "розтріляного відродження" - усвідомлення коловороту і спроба знайти вихід.
2. Проблематика творів М. Хвильового, Г. Косинки, Ю. Яновського, В. Підмогильного, М.Куліша, І. Кочерги, І. Микитенка.
а. Людина має пам'ятати про Бога / відречення від вікової системи моральних цінностей /
б. Людина не має права загубитися у світі ідей, а мати чітку життєву позицію /втрата життєвих орієнтирів, абсурдність життя ("зайві люди") /
в. Людина народжена для добра / втрата цінності віри, любові, родини /
г. Людина має пам'ятати про своє коріння / свідома втрата /
д. Людина має своє призначення у житті / втрата себе як особистості, пристосовництво, опустошення душі /
3. Наскрізний мотив - приреченість світу. Дорога героя - це "шлях в нікуди".
4. Твори митців "розтріляного відродження" - заповіт нащадкам.
---------------------------------------------------------------------------------
Іван Кочерга
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Юрій Яновський
- Використавши блок-опору та матеріали "Юрій Яновський", матеріали підручника, охарактеризувати особистість, визначити життєве кредо автора.

- Творчість прозаїка. Неоромантизм. Новаторство.
- Тематика, проблематика, ідея роману "Вершники".
Завдання.
1. Прочитати новелу "Подвійне коло" (із роману "Вершники")
2. Доповнити схему-опору: політичні погляди, реагування природи ("палило сонце - ...)
3. Чому паралельно постійно згадується батько, чому немає образу матері? Про що забули діти і як про це нагадує автор?
4. Хто у творі є "герой часу"?
5. Роль метонімії у новелі.
5. Порівняйне "Подвійне коло" з "Я("Романтика"): спільні мотиви.
6. Прокоментуйте назву твору. Образ кола.
Завдання.
1. Прочитайте новелу "Шаланда в морі".
2. Роль образу батька й матері у творі.
3. Які життєві орієнтири сповідують герої. Роль випробувань.
! Твір-роздум "Які речі не вибирають?" / за творами М. Хвильового, Г. Косинки, Ю. Яновського/.
Завдання.
Доведіть, що "Майстер корабля" - ода молодості, любові, праці, вибравши цитати із твору та прокоментувавши їх.
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Григорій Косинка ---------------------------------------------------------------------------------
Микола Хвильовий
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Володимир Свідзінський
Коментування поезій.
- Мотив.
- Завдання. Визначити асоціативні образи символи та художні засоби, що підтверджують цю думку.
- Завдання. Прокоментувати у тексті підкреслені художні засоби.
- Ідея.
- Ритміка: розмір.
У рідній моїй стороні реальність
Не маю я рідного дому,
Ні саду – щоб діяти те,
Що миле й відрадне мені.
Зібрав би я в гарну сім'ю. бажання: гармонія природи й нації
Дерева, і квіти, і скелі,
І плем'я, чий голос – пісні,
Любило б оселю мою.
Я слухав би джеркіт струмка, мирне життя
Я б міг зупинити в долині
Потік і розводити риб
У круглій водоймі ставка.
Скінчивши спокійні труди, гармонія природи й людини
Я йшов би спочити на берег,
І верби вітали б мене –
Задумані сестри води.
Не маю я рідного дому,
Ні саду – щоб діяти те,
Що миле й відрадне мені.
Зібрав би я в гарну сім'ю. бажання: гармонія природи й нації
Дерева, і квіти, і скелі,
І плем'я, чий голос – пісні,
Любило б оселю мою.
Я слухав би джеркіт струмка, мирне життя
Я б міг зупинити в долині
Потік і розводити риб
У круглій водоймі ставка.
Скінчивши спокійні труди, гармонія природи й людини
Я йшов би спочити на берег,
І верби вітали б мене –
Задумані сестри води.
Живу я в чужому дому реальність
На біднім веретищі міста; бідність, рух, хаос
Лиш насип я бачу з вікна
Та обрій у вічнім диму.
Два древа стоять у дворі, одинокість серед людей
Два друга самотніх, два в'язні;
Немає під ними трави,
Не видно їм блиску зорі!
Лиш вітер крилом громовим порив
Над ними ударить порою,
Пробудить то шум у гіллі,
То мрію у серці моїм.
1939
Над ними ударить порою,
Пробудить то шум у гіллі,
То мрію у серці моїм.
1939
Не метає огнів блискавиця самоаналіз
В замисленім співі моїм,
А ні бою смертельная криця
Не гримить і не іскрить у нім.
Я плеканець полів сумовитих
І тиші грабових гаїв.
Я над озером днів пережитих
Віти серця глибоко склонив.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2-й урок
Ой упало сонце в яблуневий сад,
В яблуневий сад моєї милої
І вечірнє сяйво м'яко розточає.
Чом і я не можу за сонцем полинути,
Моєї милої та навідати,
Білого цвіту з яблунь зірвати?
І ти ж колись, як сонце , був,
А нині
Бездушною блукаєш тінню
По світовій пустині,
і вже :
… Десь одпливає, як човен,
Час яснооких купав. /водяна рослина лататтєвих/
Час яснооких купав. /водяна рослина лататтєвих/
Випливало сонце із-за саду,
Білу церкву рум'янило,
Від престолу, з глибини святої,
Виходжало золоте кропило,
Святило
Яблука рум'яні,
Вінки квітчані,
Меди пахучі,
Зілля цілюче,
Зілля цілюче,
Все, що земля багата
Дарувала до свята…
І єдине, що може просити поет:
О Боже, не дай загубити ключі
Від сонця, від серця твого огняного,
Бо тяжко і страшно вночі
У кривавому хаосі світу земного.
У кривавому хаосі світу земного.
Ти увійшла нечутно, як русалка, сон
Обличчя тлінне, спущені повіки,
Вогка земля в одежі. Ти сказала,
Глузливо усміхаючись: – А, морок,
Морока, труд гіркий – живу сховати! –
Обличчя тлінне, спущені повіки,
Вогка земля в одежі. Ти сказала,
Глузливо усміхаючись: – А, морок,
Морока, труд гіркий – живу сховати! –
Я крикнув і збудився. Ніч стояла, реальність втрати
Ніч, повна шуму й древньої скорботи.
І плакав я вночі. Ти так далеко!
Страшна земля в одежі... Так глибоко!
Та сосонка зів'яла чи живе? –
Однаково! Нічим вона не врадить.
Не чуєш ти, засипана, як ніч
Сама в собі перебирає шум:
То покладе його на діл холодний,
То здійме знов на темні верховини
18.VIII.1933
Євген Плужник
---------------------------------------------------------------------------------
Максим Рильський
Визначити мотив поезії, через які художні засоби він розкривається?
Молюсь
і вірю. Вітер грає
І п 'яно віє навкруги,
І голубів тремтячі зграї
Черкають
неба береги.
І ти смієшся, й даль ясніє,
Ходім! Шумлять щасливі води,
І
серце б'ється, як в огні,
І
вид пречистої надії
Стоїть
у синій глибині.
Кленусь
тобі, веселий світе,
Кленусь
тобі, моє дитя.
Що
буду жити, поки жити
Мені
дозволить дух життя!
І
грає вітер навкруги,
І
голуби ясної вроди
Черкають неба береги.
Паспорт поезії.
Рід – лірика
Вид – інтимно-філософська
стиль – неокласицизм
(витонченість образів, захоплення красою, гармонія думки й почуття)
жанр – вірш-рефлексія
тема – оптимістимізм щасливої людини.
ліричний герой – оптиміст, що
закликає ліричну героїню побачити навколо красу, вирушити в далеку життєву путь
мотив – життєствердження,
молодечий оптимізм, відчуття польоту
композиція – монолог, але «я»
звертається до «ти» - діалогізм
художні засоби – анафори
(єдинопочаток), риторичні звертання, оклики; інверсія (непрямий порядок),
епітети
символи – голуби (мир), синя
далина (свобода)
віршовий розмір – 4-стопний ямб
римування - перехресне
ідея – життєствердження.
- М. Рильський класичний і у формі, і у змісті. Людина невід'ємна частина природи. Закони Космосу одні-єдині: народження, пізнання істини, знаходження своєї мудрості. Тому осінь для автора не наповнена смутком – це час достигання, час плоду.
Охарактеризуйте художні засоби, що розкривають зміст поезій.
· «Люби
природу».
Люби природу не як символ
/ Душі своєї,
Люби природу не для себе, / Люби для неї.
Вона — не тільки тема вірша / Або картини,—
В ній є висоти незміримі / Й святі глибини.
У неї є душа могуча, / Порив є в неї,
Що більший над усі пориви / Душі твоєї.
Вона — це мати. Будь же сином, / А не естетом,
І станеш ти не папіряним,— / Живим поетом!
Люби природу не для себе, / Люби для неї.
Вона — не тільки тема вірша / Або картини,—
В ній є висоти незміримі / Й святі глибини.
У неї є душа могуча, / Порив є в неї,
Що більший над усі пориви / Душі твоєї.
Вона — це мати. Будь же сином, / А не естетом,
І станеш ти не папіряним,— / Живим поетом!
·
· «Вже достигають помідори»
Вже червоніють помідори, / І
ходить осінь по траві.
Яке там біса горе, /Коли серця у нас живі?
Високі айстри, небо синє, / Твій погляд, милий і ясний...
Це все було в якійсь країні, / Але не знаю я, в якій.
Що з того, що осіннім чарам / Прийде кінець? Але в цю мить
Баштан жовтіє понад яром, / Курінь безверхий ніби спить,
І гнеться дерево від плоду, / І не страшний, моє дитя,
Нам час останнього походу / Без вороття — без вороття.
Яке там біса горе, /Коли серця у нас живі?
Високі айстри, небо синє, / Твій погляд, милий і ясний...
Це все було в якійсь країні, / Але не знаю я, в якій.
Що з того, що осіннім чарам / Прийде кінець? Але в цю мить
Баштан жовтіє понад яром, / Курінь безверхий ніби спить,
І гнеться дерево від плоду, / І не страшний, моє дитя,
Нам час останнього походу / Без вороття — без вороття.
«Запахла осінь»
Запахла осінь в'ялим тютюном, / Та яблуками, та тонким
туманом, —
І свіжі айстри над піском рум'яним / Зорюють за одчиненим вікном.
І свіжі айстри над піском рум'яним / Зорюють за одчиненим вікном.
У травах коник, як зелений гном, / На скрипку грає. І
пощо ж весна нам,
Коли ми тихі та дозрілі станем / І вкриє мудрість голову сріблом?
Коли ми тихі та дозрілі станем / І вкриє мудрість голову сріблом?
Бери сакви, і рідний дім покинь, / І пий холодну,
мовчазну глибінь
На взліссях, де медово спіють дині! / Учися чистоти і простоти
І, стоптуючи килим золотий, / Забудь про вежі темної гордині.
На взліссях, де медово спіють дині! / Учися чистоти і простоти
І, стоптуючи килим золотий, / Забудь про вежі темної гордині.
---------------------------------------------------------------------------------
Микола Зеров
Ніхто твоїх не заперечить прав.
Так, перший світ осяв твої
висоти,
До тебе тислись войовничі готи,
/ Це германські племена, мали свою писемність.На початку нашої
ери вони мігрували з півдня Балтики до Чорного моря та Дунаю, досягнувши кордонів Римської імперії та утворивши одне з перших
державних утворень на території сучасної України — державу Ойум.
/
І Данпарштадт із
пущі виглядав.
/ столиця готів називалася
Данарштадт (місто Донара — бога грому і війни). Вона стояла на Дніпрі
(ймовірно, на місці сучасного Києва). Після руйнування гунами на її місці
з'явилася фортеця Ківи, що тюркською (гуни в основному говорили тюркською)
означає просто «камінь, кам'яне укріплення». У германській «Пісні про Аттілу» згадується столиця гуннів Данпарстад
/
Тут бивсь норманн, і лядський
Болеслав
Щербив меча об Золоті ворота,
/ - Норма́ни — означає «люди з
півночі», або «люди північного вітру» — германомовні жителі Скандинавії, «вікінги», «варяги»/
-
Польський князь
Болеслав, що тимчасово домігся обєднання Польщі», одружився зі Збиславою
Київською, донькою Святополка II.
-
Син Болеслав був
одружений з донькою галицького князя = родинні зв’язки /
Про тебе теревені плів Ляссота
/ австрійський дипломат і
військовий;
1594 року за дорученням
імператора виїхав до Запорізької Січі, щоб запросити запорізьких козаків
на імператорську службу для участі у війні проти Туреччини. Залишив щоденник своєї подорожі — цінне
джерело з історії та географії України. Дав картину політичного життя і побуту Запорозької Січі, опис українських міст Києва, Львова, Луцька, Прилук, Кам'янця, Проскурова, Хмільника).
Лясота одним з перших відмітив
суперечності між запорізькою старшиною і рядовим козацтвом. /
І Левассер Бонплан байки
складав. / праця «Опис України» /
І в наші дні зберіг ти
чар-отруту:
В тобі розбили табір аспанфути
— Кують, і мелють, і дивують
світ.
/ Угруповання панфутуристів, що
виникло як "Аспанфут", діяло у 1921—1924 роках.
Асоціацію панфутуристів (скорочено — Аспанфут) створено 1921 року в Києві на
базі літературної групи «Фламінго», «Ударної групи поетів-футуристів» і
науково-мистецької групи «Комкосмос». Засновник «Аспанфуту» - Михайль Семенко. /
Тут і Тичина, голосний і юний,
Животворив душею давній міт
І »Плуга» вів у сонячні
комуни. (1923)
-
Лаконічне відтворення
історії славного міста від
найдавніших часів до сьогодення.
-
Рід. Лірика. Збірка «Сонети і елегії».
-
Тема «Київ — традиція»: оспівування «золотоголового»
вічного міста Києва — як свідчення високої культури народу.
-
Ідея «Київ — традиція»: утвердження незнищеності
стародавнього Києва, культури, духовного життя народу, возвеличення краси
золотоглавого Києва
-
Жанр «Київ — традиція»: сонет
-
Віршовий розмір — ямб
-
Художні засоби:
— персоніфікується
образ Києва, Данпарштадта
— Іронія
— і в наші дні зберіг ти чар-отруту; в тобі розбили табір аспанфути; кують, і
мелють, і дивують світ
— Епітети:
войовничі готи, голосний і юний Тичина, давній міт, сонячні комуни
— Метафори:
животворив душею, «Плуга» вів, лядський Болеслав Щербив меча об Золоті ворота
— Фразеологізми:
теревені плів, байки складав
— Основна
особливість — сонет позбавлений суспільного змісту
·
Теорія літератури. Особливості сонету.
Сонет (зопеііо — звучати) — ліричний вірш, що
складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне,
двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів
(терцети) з усталеною схемою римування: Абаб, абаб, ввд, ЕедАбо
(рідше) перехресною Абаб, абаб, вде, вде Чи Абаб, абаб ввд,
еед І т. п.
Микола Зеров називав сонет формою «ліро-епічної мініатюри
окремої схеми».
Дослідження поезій.
·
«Київ навесні увечері».
Хоч як звели тебе гермокопіди / І несмак архітекторів-нездар,
І всюди прослід залишив пожар,— / Ти все стоїш, веселий, ясновидий
І недаремно вихваляють гіди / Красу твою, твій найдорожчий дар
Синіють води, зеленіє яр, / І стелються сліпучі краєвиди.
А вулиці твої виводить зір / В повітря чисте. В запашний простір,
Де ходить вітер горовий і п’яний,
І в тихий час, як западає ніч, / Поважно гомонять старі каштани
І в небо зносять міріади свіч.
І всюди прослід залишив пожар,— / Ти все стоїш, веселий, ясновидий
І недаремно вихваляють гіди / Красу твою, твій найдорожчий дар
Синіють води, зеленіє яр, / І стелються сліпучі краєвиди.
А вулиці твої виводить зір / В повітря чисте. В запашний простір,
Де ходить вітер горовий і п’яний,
І в тихий час, як западає ніч, / Поважно гомонять старі каштани
І в небо зносять міріади свіч.
До Увага на
1. Прагнення
гармонії та споглядання гармонії природи.
2. Використання класичного
образу – Київ (прадавній державний і культурний центр).
3. Унормована форма –
сонет
4. Розміреність інтонації,
стрункість синтаксису
5. Відстороненість від реальності.
«В степу». Через які деталі
розкривається величність історії?
Високий рівний степ. Зелений ряд
могил / І мрійна
далечінь, що млою синіх крил
Чарує і зове до еллінських
колоній. / Ген-ген на
обрії сильвети темних коней,
Намети і вози, і скиті-орачі. / Із вирію летять, курличучи, ключі,
А з моря вітер дме гарячий, нетерпливий. / Але пощо мені ці вітрові пориви,
І жайворонків спів, і проростання трав? / З якою б радістю я все це проміняв
На гомін пристані, лиманів сині плеса, / На брук і вулиці старого Херсонеса!
Намети і вози, і скиті-орачі. / Із вирію летять, курличучи, ключі,
А з моря вітер дме гарячий, нетерпливий. / Але пощо мені ці вітрові пориви,
І жайворонків спів, і проростання трав? / З якою б радістю я все це проміняв
На гомін пристані, лиманів сині плеса, / На брук і вулиці старого Херсонеса!
«Нова
українська поезія». Які деталі розкривають позицію автора?
Коли ж то, Господи, мине нас
цяя чаша? / Ця
старосвітчина, цей повітовий смак,
Ці мрійники без крил, якими так / Поезія прославилася наша?
От Петька Стах, містечковий сіряк, / От Вороний, сентиментальна кваша…
О ні, Пегасові потрібна інша паша, / А то не витягнe, загрузне неборак.
Прекрасна пластика і контур строгий / Добірний стиль, залізна колія —
Оце твоя, поезіє, дорога.
Леконт де Ліль, Хозе Ередія — / Парнаських зір незахідне сузір’я
Зведе тебе на справжнє верхогір’я.
Ці мрійники без крил, якими так / Поезія прославилася наша?
От Петька Стах, містечковий сіряк, / От Вороний, сентиментальна кваша…
О ні, Пегасові потрібна інша паша, / А то не витягнe, загрузне неборак.
Прекрасна пластика і контур строгий / Добірний стиль, залізна колія —
Оце твоя, поезіє, дорога.
Леконт де Ліль, Хозе Ередія — / Парнаських зір незахідне сузір’я
Зведе тебе на справжнє верхогір’я.
- Теорія літератури. Алюзія – прийом, натяк, відсилання до певного
літературного твору, історичної події.
«Самоозначення»
Я знаю: ми — тугі бібліофаги,
/ І мудрість наша
— шафа книжкова.
Ми надто різьбимо скупі слова, / Прихильники мистецтва рівноваги.
Ніхто не скаже нам: "Жерці і маги! / Ви творите поезії дива…"
Чутливість наша вбога і черства / І не вгамує молодої спраги.
Що слово точене? Чарує звук / Акторських реплік та уданих мук,
Розливних сліз, плиткої гістерії.
І промовляє критик: "Скинь кашкет! / Он світич наш, він гріє і зоріє,
Люби і поклоняйся: то — поет!"
Ми надто різьбимо скупі слова, / Прихильники мистецтва рівноваги.
Ніхто не скаже нам: "Жерці і маги! / Ви творите поезії дива…"
Чутливість наша вбога і черства / І не вгамує молодої спраги.
Що слово точене? Чарує звук / Акторських реплік та уданих мук,
Розливних сліз, плиткої гістерії.
І промовляє критик: "Скинь кашкет! / Он світич наш, він гріє і зоріє,
Люби і поклоняйся: то — поет!"
I абiє пiтел возгласи…
Свiчки i теплий чад. З високих хор
Лунає спiв туги i безнадiї;
Навколо нас — кати i кустодiї, / різного розміру скриньки, коробки, що
Свiчки i теплий чад. З високих хор
Лунає спiв туги i безнадiї;
Навколо нас — кати i кустодiї, / різного розміру скриньки, коробки, що
використовуються як засоби збереження металевих,
воскових,
чи сургучевих печаток
Синедрiон, i кесар, / найвища юдейська
релігійна та політична інстанція
i претор. / державна посада у Стародавньому Римі/
Це долi нашої смутний узор, = інверсія
i претор. / державна посада у Стародавньому Римі/
Це долi нашої смутний узор, = інверсія
Це нам пересторогу пiвень пiє, = метафора
Для нас на дворищi багаття тлiє
I слуг гуде архiєрейський хор. =
метонімія / священнослужителі
третього вищого ступеня
І темний ряд євангельських iсторiй
Звучить як низка тонких алегорiй
Про нашi пiдлi i скупi часи.
А за дверми, на цвинтарi, в притворi
Весна i дзвiн, дитячi голоси
I в вогкому повiтрi вогкi зорi. (1921 р.;
надрукований без відома – 1933 )
Ідея - морально-психологічні проблеми; вирішення їх; стан
країни на початок 20 століття.
Поезії М. Зерова. Філологічні замальовки.
---------------------------------------------------------------------------------Неокласики
Поезія Павла Филиповича. Філологічні замальовки.
---------------------------------------------------------------------------------
Агатангел Кримський
---------------------------------------------------------------------------------
Михайль Семенко
---------------------------------------------------------------------------------
Павло Тичина
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
І пол. ХХ століття
Створити нарис, використавши фільм "Червоний ренесанс. "
1. Теза, яка характеризує час.
2. 2 аргументи.
3. 2 приклади.
4. Висновок.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар