Українська література. 11 клас

---------------------------------------------------------------------------------
Електронна  бібліотека.  Усе для вивчення української літератури

Поезія  митців      

Довідка. Короткий  зміст літературних творів.

Словник  літературознавчих термінів   

Основи теорії літератури /практикум/
---------------------------------------------------------------------------------
"Аніж нарікати на темноту, то краще запалити свічку" (Конфуцій).


Загальні обриси відгуку. 

1. Мета створення телепередачі. Актуальність. 
2. В який життєпис митця допомагає зазирнути?
- Історична доба, місце, родина, освіта.
- Роль самоосвіти, спілкування та вплив.
- Діяльність. 
- Що любив і що ненавидів? Естетичний ідеал, як він відображається у творчості. 
- Творча праця / стиль, жанри, твори, основні теми, провідні образи / 
- Образ, який вразив. Художні засоби його розкриття.  
3. Значення творчості митця у літературному процесі / новаторство, індивідуальний стиль 
4. Висновки. Власні враження про творчість.  
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Ярослав Стельмах
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Валерій  Шевчук
---------------------------------------------------------------------------------

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати новелу "Три зозульки з поклоном".
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів. 
---------------------------------------------------------------------------------
Олесь Гончар

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати новелу "За мить щастя".
3. Виписати ключові цитати, що спонукали до роздумів. 
---------------------------------------------------------------------------------


1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
3. Проаналізувати поезію "О земле, втрачена явися", "Як добре те, що смерті не бояся" (через художні засоби), вивчити напамять
---------------------------------------------------------------------------------
Василь Голобородько
---------------------------------------------------------------------------------Ігор Калинець
---------------------------------------------------------------------------------
Борис Олійник
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Іван Драч

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
3. Проаналізувати поезію "Балада про соняшник" (через художні засоби), 
вивчити напамять
---------------------------------------------------------------------------------
Ліна Костенко                                            Сторінка на Фейсбуці


Урок 1.
1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
3. Проаналізувати поезію "Страшні слова", "Українське альфреско" (через художні засоби),  вивчити напамять

Урок 2. Роман у віршах "Маруся  Чурай". 

---------------------------------------------------------------------------------
Дмитро  Павличко


1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
---------------------------------------------------------------------------------
Андрій Малишко


1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
3. Проаналізувати поезію "Пісня про рушник" (через художні засоби), 
вивчити напамять
---------------------------------------------------------------------------------

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати збірку поезій, виписати 10 цитат, що розкривають автора, охарактеризувати особистість. 
3. Проаналізувати поезію "Лебеді материнства" (через художні засоби), 
вивчити напамять
---------------------------------------------------------------------------------
Шістдесятництво

Опрацювати вступну статтю про 60-ті роки ХХ ст., епоху "Відлиги".
Визначити особливості "шісдесятництва", представників.
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати твори:
- роман "Тигролови"
- уривки "Огненне коло" ( Через які асоціативні образи зображена війна?  )
---------------------------------------------------------------------------------

1. Опрацювати  біографію, переглянути матеріали посилання, створити схему-опору. 
2. Прочитати твори:
- повість "Зачарована Десна";
- повість "Україна в огні".
3. Записати  цитати, що розкривають ідеї цих творів. 
4. Записати образи, що створюють цілісний образ Батьківщини. 
5. Через які асоціативні образи зображена війна?  
---------------------------------------------------------------------------------
Твір-роздум "Відкриття поетичного світу "Празької школи" починається з усвідомлення..."

План.
1. Відкриття поетичного світу "Празької школи" починається з усвідомлення ... (продовжити тезу)
2. Загальна характеристика творчості О. Теліги через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу. 
3. Загальна характеристика творчості Олега Ольжича через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу. 
4. Загальна характеристика творчості Є. Маланюка через цитати, аналіз одної поезії, що підтверджувала б тезу. 
5. Висновки. 
---------------------------------------------------------------------------------
"Празька школа". Євген  Маланюк

1. Охарактеризувати особистість за схемою-опорою (час, місце, родина, навчання, діяльність, творчість ).

Історіософські  мотиви лірики.
2. Як поезія "Під чужим небом" розкриває  автора, символічність образів: сіра  самотня реальність чужини  та  кольорова  згадка про рідну землю. 
Ключовими образами поезій є степ, як уособлення волі, сонце, святе і давнє, весна, що пробуджує людську душу, ріка Синюха, верби та дуби.  А особливе місце відведено хаті – праматері та охоронниці людської душі, вічному оберегу, без якої людина втрачає частину себе, стає перекотиполем, шукає гармонії і не знаходить. Бо чуже небо завжди залишиться чужим. 
 3. Повний аналіз поезій "Стилет чи стилос?". Які художні засоби розкривають ідею поезії?
4. Прочитати  поезії "Земна мадонна", "Істотне", визначити історіософські  мотиви. 
5. Прочитати  поезії  "Знаю - медом сонця, ой, Ладо", "Весна". 
Особливими символічними образами є  сонце, вітер та вишні. Сонце – це уособлення духовності, вітер – духу, що відкриває у людині невідгадані сили, вишні – предковічний символ роду, коріння, без якого людина перетворюється на билинку. Це з ними  приходить усвідомлення значимості рідної землі, древньої колиски волі, лицарства, героїки  та краси.

"Щоденник інтелектуала".  Виписати цитати, що вразили чи є актуальними. 

---------------------------------------------------------------------------------
"Празька  школа"

Охарактеризувати особистість за схемою-опорою (час, місце, родина, навчання, діяльність, творчість ):

Олег  Ольжич (Кандиба).


Чин робить людське життя вартісним.  Історик і політик Олег Ольжич добре розумів, що тільки рух веде до змін, тільки саможертовність змінює долю нації. У поезіях зображує  виявлення сили людського духу всупереч обставинам, це приклад усвідомленого патріотизму. 

1. Прочитати поезії, визначити,  як образи  працюють на ідею і розкривають поета.
Образи: весна, вітер, небо, водна стихія, синь, камінь, метал, рінь.      
2. До яких історичних епох звертається і чому? це 
3. Поема "Незнаному Воякові". 
Образ чоловіка нового часу. Виписати цитати, що розкривають, як формується стоїчний характер. 
"Щоденник інтелектуала".  Виписати цитати, що вразили чи є актуальними. 


Олена Теліга   


"Щоденник інтелектуала".  Виписати цитати, що вразили чи є актуальними. 


---------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------
Осип  Турянський

Діяльність. Доктор філософії, викладач української мови в Перемишльській гімназії, права у Віденському університеті, директор Яворівської, Дрогобицької, Рогатинської гімназій – викладає німецьку, французьку, латинську мови, прозаїк, драматург, видавець, перекладач ( Шекспір, Гейне, Шандор Петефі ), публіцист (літературно-критичні нариси).

Поема у прозі "Поза межами болю". 
- "Це був злочин, якого люди і природа допустилися на нас і який і нас приневолив стати злочинцями супроти духа людства. І судилося нам пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межі людського болю — у країну божевілля і смерті".
"Хай ясна ідея... веде... все вище й вище на сонячний шлях волі і щастя великого українського народу й до вселюдського братства й любові.
І коли наша боротьба за волю така важка і кривава, то не падаймо нгна хвилю в темряву розпуки, бо   Через сльози і терпіння / Шлях веде до просвітління: / Хто боровся, скутий тьмою, / Тому сонце — мрія мрій".
- "Люди не є злі... не є добрі. Люди тільки нещасливі і ... щасливі"
-  "Прокляте те життя, в котрому слабший мусить згинути, щоб дужчий міг жити".
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Твір. Нелірична епоха "розтріляного відродження".

1. Твори часу "розтріляного відродження" - усвідомлення коловороту і спроба знайти вихід.
2. Проблематика творів М. Хвильового, Г. Косинки, Ю. Яновського, В. Підмогильного, М.Куліша, І. Кочерги, І. Микитенка.
а. Людина має пам'ятати про Бога / відречення від вікової системи моральних цінностей /
б. Людина не має права загубитися у світі ідей, а мати чітку життєву позицію /втрата життєвих орієнтирів, абсурдність життя ("зайві люди") /
в. Людина народжена для добра / втрата цінності віри, любові, родини /
г. Людина має пам'ятати про своє коріння / свідома втрата /
д. Людина має своє призначення у житті / втрата себе як особистості, пристосовництво, опустошення душі /
3. Наскрізний мотив - приреченість світу. Дорога героя - це "шлях в   нікуди".
4. Твори митців "розтріляного відродження" - заповіт нащадкам. 

---------------------------------------------------------------------------------
Іван Кочерга 











---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
Юрій  Яновський
  • Використавши  блок-опору  та  матеріали  "Юрій Яновський",  матеріали підручника, охарактеризувати особистість,  визначити життєве кредо автора.    
  • Творчість  прозаїка. Неоромантизм. Новаторство. 
  • Тематика, проблематика, ідея роману "Вершники".


Завдання.
1. Прочитати  новелу "Подвійне коло" (із роману "Вершники")
2. Доповнити  схему-опору: політичні  погляди,  реагування  природи ("палило сонце - ...)












3. Чому паралельно постійно згадується батько, чому немає образу матері?  Про що забули діти і як про це нагадує автор?
4. Хто у творі є "герой часу"? 
5. Роль метонімії у новелі. 
5. Порівняйне "Подвійне коло" з "Я("Романтика"): спільні мотиви.
6. Прокоментуйте назву твору. Образ кола.

Завдання.
1. Прочитайте новелу "Шаланда в морі".
2. Роль образу батька й матері у творі.
3. Які життєві орієнтири сповідують  герої. Роль випробувань. 

!  Твір-роздум "Які речі не вибирають?" / за творами М. Хвильового, Г. Косинки, Ю. Яновського/.

Завдання. 
Доведіть, що "Майстер корабля" - ода молодості, любові, праці, вибравши цитати із твору та прокоментувавши їх. 

---------------------------------------------------------------------------------
Валер'ян  Підмогильний
---------------------------------------------------------------------------------
Григорій  Косинка 
---------------------------------------------------------------------------------
Микола  Хвильовий
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------

Володимир  Свідзінський 


Коментування  поезій.  
  1. Мотив.
  2. Завдання. Визначити  асоціативні образи символи  та  художні  засоби, що підтверджують цю думку.
  3. Завдання. Прокоментувати у тексті  підкреслені  художні  засоби.
  4. Ідея.
  5. Ритміка: розмір.

У рідній моїй стороні                                    реальність
Не маю я рідного дому,
Ні саду – щоб діяти те,
Що миле й відрадне мені.

Зібрав би я в гарну сім'ю.                             бажання:  гармонія природи й нації
Дерева, і квіти, і скелі,
І плем'я
, чий голос – пісні,
Любило б оселю мою.

Я слухав би джеркіт струмка,                        мирне життя
Я б міг зупинити в долині
Потік
і розводити риб
У круглій водоймі ставка.

Скінчивши спокійні труди,                          гармонія природи й людини  
Я йшов би спочити на берег,
І верби вітали б мене –
Задумані сестри води.

Живу я в чужому дому                                  реальність
На біднім веретищі міста;                             бідність, рух, хаос
Лиш насип я бачу з вікна
Та обрій у вічнім диму.

Два древа стоять у дворі,                               одинокість  серед людей
Два друга самотніх, два в'язні;
Немає під ними трави,
Не видно їм блиску зорі!

Лиш вітер крилом громовим                         порив
Над ними ударить порою,
Пробудить то шум у гіллі,
То мрію у серці моїм.
1939


Не метає огнів блискавиця                     самоаналіз
В замисленім співі моїм,
А ні бою смертельная криця
Не гримить і не іскрить у нім.

Я плеканець полів сумовитих
І тиші грабових гаїв.
Я над озером днів пережитих
Віти серця глибоко склонив.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2-й урок

Ой упало сонце в яблуневий сад,
В яблуневий сад моєї милої
І вечірнє сяйво м'яко розточає.
Чом і я не можу за сонцем полинути,
Моєї милої та навідати,
Білого цвіту з яблунь зірвати?

І ти ж колись, як сонце , був,
А нині
Бездушною блукаєш тінню
По світовій пустині,
і вже :
… Десь одпливає, як човен,
Час яснооких купав
.                          /водяна рослина лататтєвих/

Випливало сонце із-за саду,
Білу церкву рум'янило,
Від престолу, з глибини святої,
Виходжало золоте кропило,
Святило
Яблука рум'яні,
Вінки квітчані,
Меди пахучі,
Зілля цілюче,
Все, що земля багата
Дарувала до свята…
І єдине, що може просити поет:
О Боже, не дай загубити ключі
Від сонця, від серця твого огняного,
Бо тяжко і страшно вночі

У кривавому хаосі світу земного.

Ти увійшла нечутно, як русалка                            сон
Обличчя тлінне, спущені повіки,
Вогка земля в одежі. Ти сказала,
Глузливо усміхаючись: – А, морок,
Морока, труд гіркийживу сховати! –

Я крикнув і збудився. Ніч стояла,                           реальність  втрати
Ніч, повна шуму й древньої скорботи.
І плакав я вночі. Ти так далеко!

Страшна земля в одежі... Так глибоко!
Та сосонка зів'яла чи живе? –
Однаково! Нічим вона не врадить.
Не чуєш ти, засипана, як ніч

Сама в собі перебирає шум:
То покладе його на діл холодний,
То здійме знов на темні верховини
18.VIII.1933

---------------------------------------------------------------------------------
Євген  Плужник
---------------------------------------------------------------------------------
Максим Рильський


Визначити  мотив поезії, через які художні засоби він розкривається?
     
    Молюсь і вірю. Вітер грає  
І                   п 'яно віє навкруги,
І                   голубів тремтячі зграї
                    Черкають неба береги.
                    І   ти смієшся, й даль ясніє,  
                    Ходім! Шумлять щасливі води
                    І серце б'ється, як в огні,  
                    І вид пречистої надії 
                    Стоїть у синій глибині
                    Кленусь тобі, веселий світе
                    Кленусь тобі, моє дитя
                    Що буду жити, поки жити 
                    Мені дозволить дух життя!  
                    І грає вітер навкруги, 
                    І голуби ясної вроди
   Черкають неба береги.  

Паспорт  поезії.  
Рід – лірика
Вид – інтимно-філософська
стиль – неокласицизм (витонченість образів, захоплення красою, гармонія думки й почуття)
жанр – вірш-рефлексія
тема – оптимістимізм  щасливої людини.
ліричний герой – оптиміст, що закликає ліричну героїню побачити навколо красу, вирушити в далеку життєву путь
мотив – життєствердження, молодечий оптимізм, відчуття польоту
композиція – монолог, але «я» звертається до «ти» - діалогізм
художні засоби – анафори (єдинопочаток), риторичні звертання, оклики; інверсія (непрямий порядок), епітети
символи – голуби (мир), синя далина (свобода)
віршовий розмір – 4-стопний ямб
римування - перехресне

ідея – життєствердження. 

  • М. Рильський класичний і у формі, і у змісті. Людина невід'ємна  частина природи. Закони Космосу одні-єдині: народження, пізнання істини, знаходження своєї мудрості. Тому осінь для автора не наповнена смутком – це час достигання, час плоду.

Охарактеризуйте  художні засоби, що розкривають зміст  поезій.
·         «Люби природу».
Люби природу не як символ     / Душі своєї,
Люби природу не для себе,       / Люби для неї.
Вона — не тільки тема вірша   / Або картини,—
В ній є висоти незміримі           / Й святі глибини.
У неї є душа могуча,                 / Порив є в неї,
Що більший над усі пориви     / Душі твоєї.
Вона — це мати. Будь же сином,  / А не естетом,
І станеш ти не папіряним,—  / Живим поетом!
·               
·       «Вже достигають помідори»
Вже червоніють помідори, / І ходить осінь по траві.
Яке там біса горе, /Коли серця у нас живі?
Високі айстри, небо синє, / Твій погляд, милий і ясний...
Це все було в якійсь країні, / Але не знаю я, в якій.
Що з того, що осіннім чарам / Прийде кінець? Але в цю мить
Баштан жовтіє понад яром, / Курінь безверхий ніби спить,
І гнеться дерево від плоду, / І не страшний, моє дитя,
Нам час останнього походу / Без вороття — без вороття.

«Запахла осінь»
Запахла осінь в'ялим тютюном,  / Та яблуками, та тонким туманом, —
І свіжі айстри над піском рум'яним  / Зорюють за одчиненим вікном.
У травах коник, як зелений гном,  / На скрипку грає. І пощо ж весна нам,
Коли ми тихі та дозрілі станем  / І вкриє мудрість голову сріблом?
Бери сакви, і рідний дім покинь,  / І пий холодну, мовчазну глибінь
На взліссях, де медово спіють дині! / Учися чистоти і простоти
І, стоптуючи килим золотий,  / Забудь про вежі темної гордині.

---------------------------------------------------------------------------------
Микола  Зеров




"Київ - традиція"


Ніхто  твоїх  не  заперечить  прав.
Так,  перший  світ  осяв  твої  висоти,
До  тебе  тислись  войовничі  готи,    
 / Це германські племена, мали свою писемність.На початку нашої ери вони мігрували з півдня Балтики до Чорного моря та Дунаю, досягнувши кордонів Римської імперії та утворивши одне з перших державних утворень на території сучасної України — державу Ойум. /

І  Данпарштадт  із  пущі  виглядав.
/ столиця готів називалася Данарштадт (місто Донара — бога грому і війни). Вона стояла на Дніпрі (ймовірно, на місці сучасного Києва). Після руйнування гунами на її місці з'явилася фортеця Ківи, що тюркською (гуни в основному говорили тюркською) означає просто «камінь, кам'яне укріплення». У германській «Пісні про Аттілу» згадується столиця гуннів Данпарстад /

Тут  бивсь  норманн,  і  лядський  Болеслав
Щербив  меча  об  Золоті  ворота,
/ - Норма́ни — означає «люди з півночі», або «люди північного вітру» — германомовні жителі Скандинавії, «вікінги», «варяги»/
-          Польський князь Болеслав, що тимчасово домігся обєднання Польщі», одружився зі Збиславою Київською, донькою Святополка II.
-          Син Болеслав був одружений з донькою галицького князя = родинні зв’язки /

Про  тебе  теревені  плів  Ляссота
/ австрійський дипломат і військовий;
1594 року за дорученням імператора виїхав до Запорізької Січі, щоб запросити запорізьких козаків на імператорську службу для участі у війні проти Туреччини. Залишив щоденник своєї подорожі — цінне джерело з історії та географії України. Дав картину політичного життя і побуту Запорозької Січі, опис українських міст КиєваЛьвоваЛуцькаПрилукКам'янцяПроскуроваХмільника).
Лясота одним з перших відмітив суперечності між запорізькою старшиною і рядовим козацтвом. /
І  Левассер  Бонплан  байки  складав.           / праця «Опис  України» /

І  в  наші  дні  зберіг  ти  чар-отруту:
В  тобі  розбили  табір  аспанфути                 
 — Кують,  і  мелють,  і  дивують  світ.
/ Угруповання панфутуристів, що виникло як "Аспанфут", діяло у 19211924 роках. Асоціацію панфутуристів (скорочено — Аспанфут) створено 1921 року в Києві на базі літературної групи «Фламінго», «Ударної групи поетів-футуристів» і науково-мистецької групи «Комкосмос». Засновник «Аспанфуту» - Михайль Семенко. /

Тут  і  Тичина,  голосний  і  юний,
Животворив  душею  давній  міт
І  »Плуга»  вів  у  сонячні  комуни. (1923)

 Паспорт  твору. 
-          Лаконічне відтворення  історії  славного міста від найдавніших часів до сьогодення.
-          Рід. Лірика. Збірка «Сонети і елегії».
-          Тема «Київ — традиція»: оспівування «золотоголового» вічного міста Києва — як свідчення високої культури народу.
-          Ідея «Київ — традиція»: утвердження незнищеності стародавнього Києва, культури, духовного життя народу, возвеличення краси золотоглавого Києва
-          Жанр «Київ — традиція»: сонет
-          Віршовий розмір — ямб
-          Художні засоби:
    персоніфікується образ Києва, Данпарштадта
    Іронія — і в наші дні зберіг ти чар-отруту; в тобі розбили табір аспанфути; кують, і мелють, і дивують світ
    Епітети: войовничі готи, голосний і юний Тичина, давній міт, сонячні комуни
    Метафори: животворив душею, «Плуга» вів, лядський Болеслав Щербив меча об Золоті ворота
    Фразеологізми: теревені плів, байки складав

    Основна особливість — сонет позбавлений суспільного змісту

·                     Теорія  літератури. Особливості сонету.
Сонет (зопеііо — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: Абаб, абаб, ввд, ЕедАбо (рідше) перехресною Абаб, абаб, вде, вде Чи Абаб, абаб ввд, еед І т. п.

Микола Зеров називав сонет формою «ліро-епічної мініатюри окремої схеми».

Дослідження  поезій.
·                     «Київ навесні увечері».
Хоч  як  звели  тебе  гермокопіди  /   І  несмак  архітекторів-нездар,
І  всюди  прослід  залишив  пожар,—    /  Ти  все  стоїш,  веселий,  ясновидий
І  недаремно  вихваляють  гіди  /   Красу  твою,  твій  найдорожчий  дар
Синіють  води,  зеленіє  яр,  /   І  стелються  сліпучі  краєвиди.

А  вулиці  твої  виводить  зір  /   В  повітря  чисте.  В  запашний  простір,
Де  ходить  вітер  горовий  і  п’яний,
І  в  тихий  час,  як  западає  ніч,  /   Поважно  гомонять  старі  каштани
І  в  небо  зносять  міріади  свіч. 


До  Увага на 
       1. Прагнення  гармонії та споглядання гармонії природи. 
       2. Використання класичного образу – Київ (прадавній державний і культурний центр). 
       3. Унормована форма – сонет  
       4. Розміреність інтонації, стрункість синтаксису   
       5. Відстороненість  від реальності. 
       
       «В степу». Через які деталі розкривається величність історії?
Високий  рівний  степ.  Зелений  ряд  могил  / І  мрійна  далечінь,  що  млою  синіх  крил
Чарує  і  зове  до  еллінських  колоній.  / Ген-ген  на  обрії  сильвети  темних  коней,
Намети  і  вози,  і  скиті-орачі.  / Із  вирію  летять,  курличучи,  ключі,
А  з  моря  вітер  дме  гарячий,  нетерпливий.   / Але  пощо  мені  ці  вітрові  пориви,
І  жайворонків  спів,  і  проростання  трав? /  З  якою  б  радістю  я  все  це  проміняв
На  гомін  пристані,  лиманів  сині  плеса,  / На  брук  і  вулиці  старого  Херсонеса

«Нова українська поезія». Які деталі розкривають позицію автора? 
Коли  ж  то,  Господи,  мине  нас  цяя  чаша?  /  Ця  старосвітчина,  цей  повітовий  смак,
Ці  мрійники  без  крил,  якими  так   / Поезія  прославилася  наша?
От  Петька  Стах,  містечковий  сіряк,  /  От  Вороний,  сентиментальна  кваша…
О  ні,  Пегасові  потрібна  інша  паша,  / А  то  не  витягнe,  загрузне  неборак.

Прекрасна  пластика  і  контур  строгий  / Добірний  стиль,  залізна  колія  —
Оце  твоя,  поезіє,  дорога.
Леконт  де  Ліль,  Хозе  Ередія  —  / Парнаських  зір  незахідне  сузір’я
Зведе  тебе  на  справжнє  верхогір’я.
 
-       Теорія літератури. Алюзія – прийом, натяк, відсилання до певного літературного            твору, історичної події.  

«Самоозначення»
Я  знаю:  ми  —  тугі  бібліофаги,  /  І  мудрість  наша  —  шафа  книжкова.
Ми  надто  різьбимо  скупі  слова,  / Прихильники  мистецтва  рівноваги.
Ніхто  не  скаже  нам:  "Жерці  і  маги!  /  Ви  творите  поезії  дива…"
Чутливість  наша  вбога  і  черства  / І  не  вгамує  молодої  спраги.
Що  слово  точене?  Чарує  звук  / Акторських  реплік  та  уданих  мук,
Розливних  сліз,  плиткої  гістерії.
І  промовляє  критик:  "Скинь  кашкет!  / Он  світич  наш,  він  гріє  і  зоріє,
Люби  і  поклоняйся:  то  —  поет!"  

  
·        Рокована  поезія  «Чистий четвер».
                                                    I абiє пiтел возгласи…










Свiчки i теплий чад. З високих хор
Лунає спiв туги i безнадiї;
Навколо нас — кати i кустодiї,        / різного розміру скриньки, коробки, що         
                                                              використовуються як засоби збереження металевих,
                                                              воскових, чи сургучевих печаток 
           Синедрiон, i кесар,                           / найвища юдейська релігійна та політична інстанція
                             i претор.                / державна посада у Стародавньому Римі/
           Це долi нашої смутний узор,    = інверсія  
           Це нам пересторогу пiвень пiє,  = метафора 
           Для нас на дворищi багаття тлiє  
           I слуг гуде архiєрейський хор.  = метонімія  / священнослужителі третього вищого  ступеня
                                                                                              (єпископ,архієпископмитрополит,
                                                                                               патріархкардиналПапа Римський ) 
            І темний ряд євангельських iсторiй  
            Звучить як низка тонких алегорiй  
            Про нашi пiдлi i скупi часи.  
            А за дверми, на цвинтарi, в притворi  
            Весна i дзвiн, дитячi голоси  
            I в вогкому повiтрi вогкi зорi. (1921 р.; надрукований без відома – 1933 )

Ідея - морально-психологічні проблеми; вирішення їх; стан країни на початок 20 століття.

Поезії  М. Зерова.  Філологічні замальовки.
---------------------------------------------------------------------------------
Неокласики

Поезія  Павла  Филиповича.  Філологічні  замальовки. 
---------------------------------------------------------------------------------
Агатангел  Кримський 
---------------------------------------------------------------------------------
Михайль  Семенко
---------------------------------------------------------------------------------
Павло  Тичина                                                  
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
І пол. ХХ століття
Створити нарис, використавши  фільм "Червоний  ренесанс. "
1. Теза, яка характеризує  час. 
2. 2 аргументи.
3. 2 приклади. 
4. Висновок. 

 

 


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар