Д П А

ДПА з української  літератури у 9 класі

Атестація з української літератури у 9 класі (за вибором навчального закладу) проводиться у формі тестування. (10 варіантів )

Тривалість виконання завдання в письмовій формі - 90 хвилин
(час на вступну бесіду та інструктаж не враховується).

Тест розроблено згідно Програми  для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література 5-12 класи, - К.: «Перун», 2005.
(Лист МОН України №1/11-6611 від 23.12.2004 р.)
Використано Збірник завдань для ДПА з української літератури.         9 клас / за ред. Л. Т. Коваленко, Н. В. Михайлова, - К., : Центр навчально-методичної літератури, 2013
(Рекомендовано МОН України)

Кожен тест складається із 25 завдань.
Тест рекомендується складати із завдань різної форми:
1 ) 1 – 16 завдання з вибором однієї правильної відповіді, яке містить чотири або п’ять варіантів відповідей, з яких одна правильна;
2) 17 – 20 завдання на установлення відповідності між елементами лівої та правої колонок;
3) 21 – 24 завдання відкритої форми з короткою відповіддю, що передбачають уписування відповіді у вигляді слова, словосполучення чи речення.
4) 25 - написання розгорнутої відповіді на запропоноване запитання
( учні дають розгорнуту відповідь, формулюють і коментують проблему, порушену в художньому творі, позицію автора, зазначають, чи погоджуються вони з позицією автора, й аргументують свою думку. Обсяг відповіді: 100-200 слів. )


Критерії  оцінювання:
- Завдання 1–16 з вибором однієї правильної відповіді – 0 або 1 бал.
- Завдання 17–20 на встановлення правильної відповідності – 0, 1, 2, 3 або 4 бали (кожна правильно визначена логічна пара – 1 бал).
- Завдання 21–24 на надання короткої відповіді – 0 або 1 бал.
/ Примітка. Один бал ставиться за повну відповідь, 0,5 бала – за неповну./
- Завдання 25 на надання розгорнутої відповіді – 0, 1 або 2 бали.
/ Критерії оцінювання завдання № 25:
2 бали
Відповідь на запитання вичерпна, учень/учениця виявляє розуміння проблеми, порушеної автором у творі, висловлює власне ставлення до неї, аргументує свої думки, логічно викладає зміст.
У відповіді на запитання допущено не більше ніж дві помилки (орфографічні чи пунктуаційні).
1 бал
Відповідь на запитання загалом повна, учень/учениця виявляє часткове розуміння проблеми, порушеної автором у творі, не зовсім переконливо ви­словлює власне ставлення до неї, нечітко аргументує свої думки, порушує логічний виклад змісту. У відповіді на запитання допущено до п’яти по­милок (орфографічних чи пунктуаційних).
0 балів
Учень/учениця не розуміє змісту запитання, підміняє аналіз питання переказом художнього твору або обмежується загальними фразами, відповідь не спирається на художній твір, відсутня власна позиція щодо теми висловлення.
У відповіді допущено понад п’ять помилок. /

Схема переведення тестових балів у 12-бальну шкалу оцінювання
Тестові бали
12-бальна шкала
1–2
1
3–5
2
6–10
3
11–14
4
15–17
5
18–20
6
21–25
7
26–31
8
32–34
9
35–36
10
37
11
38
12


1 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її.
1. Нестор літописець  був автором
А Київського літопису
Б Галицько-Волинського літопису
В Повість минулих літ
Г Слово про похід Ігорів
2. Думку про любов кожного з нас до свого ближнього розкрито в притчі або легенді про
А перших людей Адама і Єву
Б Вавилонську вежу
В потоп на землі
Г блудного сина
3. Біблійні теми, сюжети, мотиви, образи Т. Шевченко НЕ використав у творі
А «Марія»
Б «Кавказ»
В «Катерина»
Г «Ісаія. Глава 35»
4.  «Енеїду» І. Котляревського вважають
А найпізнішим твором давньої української літератури
Б першою драмою української літератури
В першою повістю написаною українською мовою
Г першим твором української літератури
5. Гумористичний твір, у якому героїчний зміст викладається навмисно знижено або ж навпаки, про низьке говориться піднесено називається
А елегія
Б бурлеск
В байка
Г трагікомедія
6. «Природжене діло є для неї (людини) найсолодша втіха» – такими словами сформульовано ідею у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Тигролови» Івана Багряного
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Бджола та Шершень» Г. Сковороди
Д «Наталка Полтавка» І. Котляревського
7. Пісня є одним з головних засобів розкриття характеру персонажів у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Максим Гримач» Марка Вовчка
В «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
8. Венера, Юнона, Зевс – герої твору
А Києво-Печерський патерик
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Ісаія. Глава 35» Т. Шевченка
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Вступні двері до християнської добронравності» Г. Сковороди
9. За стильовими ознаками твір «Рибалка» П. Гулака-Артемовського належить до літератури
А сентименталістської
Б реалістичної
В ренесансної
Г романтичної
Д барокової

10. Твір «Всякому місту – звичай і права» Г. Сковороди використав
А Г. Квітка-Основ’яненко «Маруся»
Б І. Котляревський «Наталка Полтавка»
В І. Котляревський «Енеїда»
Г Т. Шевченко «Сон»
Д Т. Шевченко «Кавказ»
11. Прочитайте уривок.
Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє, тебе не забудуть!
Такими словами звертається Т. Шевченко до
А Г. Квітки-Основ’яненка
Б І. Котляревського
В Марка Вовчка
Г М. Гоголя
Д П. Куліша
12. Т. Шевченко негативно оцінює політику російських царів щодо України в обох творах у рядку
А «Кавказ», «І мертвим, і живим…»
Б «І мертвим, і живим…», «Катерина»
В «Мені однаково», «Сон» («У всякого своя доля…»)
Г «Сон» («У всякого своя доля…»), «Доля»
Д «Доля», «Кавказ»
13. Кульмінацією твору Марка Вовчка «Максим Гримач» є епізод, коли
А Максим Гримач забороняє дочці виходити заміж за бурлаку
Б Катря дізнається, що Семен бідний козак
В Семен іде на заробітки
Г Катря кидається в річку
Д Семен гине під час бурі
14. Представниками простого народу у творі «Чорна рада» П. Куліша є
А Василь Невольник, Сомко
Б Сомко, Черевань
В Черевань, Гвинтовка
Г Гвинтовка, Божий чоловік
Д Божий чоловік, Василь Невольник
15. Нащадком гетьмана Дем’яна Многогрішного є головний герой твору
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Тигролови» Івана Багряного
В «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
16. Як називається перша збірка Г. Сковороди
А «Сад божественних пісень»
Б «Сила»
В «Байкі харковскіє»
Г «Апостол»
Д «Часослов»

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між героєм роману «Чорна рада» П. Куліша та його портретною характеристикою.
1 Василь Невольник
2 Михайло Черевань
3 Іван Шрам
4 Іван Брюховецький
А Високий і вродливий; а по кармазинах скрізь комір і поли, гаптовані золотом; зверху кирея, підбита соболем; підпиравсь срібною булавою.
Б По одежі і по сивій бороді, сказать би, піп, а по шаблюці під рясою, по пістолях за поясом – старий «козарлюга».
В Був тяжко грошовитий да й веселий пан із козацтва. Після війни й сів хутором.
Г Дідусь такий мізерний, мов зараз тілько з неволі випущений: невеличкий, похилий, очі йому позападали. Д Чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях. Хіба по шаблі можна було б догадуватися, що воно щось не прос те: шабля аж горіла од золота.
18. Установіть відповідність між твором і його жанром.
1 «Бджола і шершень»
2 «Наймичка»
3 «Чорна рада»
4 «Наталка Полтавка»
А поема      Б роман        В драма       Г повість         Д байка
19. Установіть відповідність між літературним напрямом і твором, у якому є його стильові ознаки.
1 класицизм
2 бароко
3 сентименталізм
4 реалізм
А «Сон» («У всякого своя доля...»)           Б «Повість минулих літ»                
В «Енеїда»
Г «Маруся»                                                  Д «Всякому місту – звичай і права...»
20. Установіть відповідність між персонажами-антиподами.
1 Сомко
2 Еней
3 Григорій Многогрішний
4 Ярема
А майор Медвин              Б Лейба                    В Тетерваковський
Г Брюховецький              Д Турн

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово.
21. Авторами козацьких літописів були (запишіть 2 прізвища)
________________________________________________________________________
22. Запишіть роки ІІ періоду творчості Т. Шевченка, яка назва рукописної збірки цього періоду ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________3. «Апостол», «Буквар» - це перші книги …  
________________________________________________________________________
24. Справжнє прізвище Марка Вовчка
________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Які життєві принципи сповідував Г. Сковорода? Чи є серед них близькі вам і чим саме?


2 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Горду дівчину, яка захищала свою гідність і загинула, не скорившись панові, змальовано у творі
А «Сонце низенько, вечір близенько»
Б «Цвіте терен, цвіте терен»
В «Ой на горі вогонь горить»
Г «Бондарівна»
2. Щоб показати зв’язок історії Київської Русі зі світовою історією, на початку «Повісті минулих літ» наведено епізод про
А події після потопу з Біблії
Б підписання миру з Візантією
В похід князя Святослава на Візантію
Г підписання угод із європейськими країнами
3. Остромирове Євангеліє, Ізборник Святослава є
А найважливішими книгами православних вірян
Б книгами, упорядником яких був Нестор Літописець
В найдавнішими рукописними книгами Київської Русі
Г першими авторськими творами на релігійну тему на Русі
4. Символом вольності змальовує Г. Сковорода Богдана Хмельницького у творі
А «Dе lіbеrtate»
Б «Собака і Вовк»
В «Бджола та Шершень»
Г «Всякому місту – звичай і права...»
5. Козацькі літописи писали обидва автори в рядку
А Нестор Літописець, Самовидець
Б Самовидець, Ф. Прокопович
В Ф. Прокопович, С. Величко
Г С. Величко, Г. Грабянка
Д Г. Грабянка, Нестор Літописець
6. Прочитайте уривок з «Енеїди» І. Котляревського. Там тілько тумани великі, Там чутні жалобнії крики, Там мука грішним не мала... Такими словами автор описує
А Сицилійську землю
Б Латинську землю
В Кумську землю
Г Карфаген
Д пекло
7. Драматичні родинні стосунки, які закінчуються для головної героїні трагічно, зображено у творах
А «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка, «Максим Гримач» Марка Вовчка
Б «Максим Гримач» Марка Вовчка, «Катерина» Т. Шевченка
В «Катерина» Т. Шевченка, «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського, «Наймичка» Т. Шевченка
Д «Наймичка» Т. Шевченка, «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
8. Кульмінацією п’єси «Наталка Полтавка» є епізод, коли
А Терпилиха вимагає від Наталки погодитися на шлюб із возним
Б Наталчин батько вигнав з дому Петра і він пішов на заробітки
В Наталка відмовляє возному і відрікається від Петра
Г возний погоджується на шлюб Наталки з Петром
Д Наталка погоджується вийти заміж за возного
9. «Його мандрівне життя є предметом оповідань та легенд», - сказав М. Костомаров про
А П. Куліша
Б Т. Шевченка
В Марко Вовчок
Г М. Гоголя
Д Г. Сковороду
10. «Совість, як чистий кришталь» є ідеалом автора
А Є. Гребінки
Б  Г. Сковороди
В  В. Герасим’юка
Г П. Гулака-Артемовського
Д І. Котляревського
11. Зразком політичної сатири у творчості Т. Шевченка є твори
А «Ісаія. Глава 35», «Сон»
Б «Доля», «Гайдамаки»
В «Гайдамаки», «Кавказ»
Г «Кавказ», «І мертвим, і живим…»
Д «І мертвим, і живим…», «Ісаія. Глава 35»
12. Хто з українських  письменників відкрив літопис Самовидця
А Т. Шевченко
Б П. Куліш
В Нестор Літописець
Г Марко Вовчок
Д Г. Сковорода
13. Прочитайте уривок з балади «Причинна». Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива, Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма. У наведених рядках Т. Шевченко НЕ використав художній засіб
А уособлення
Б алітерацію
В гіперболу
Г антитезу
Д епітет
14. Дві сюжетні лінії – історичну та любовну, які розвиваються паралельно, – має твір
А «Кавказ» Т. Шевченка
Б «Чорна рада» П. Куліша
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Сон» («У всякого своя доля…») Т. Шевченка
15. Навколо двобою Многогрішного і Медвина побудовано сюжетну канву твору
А «Кавказ» Т. Шевченка
Б «Чорна рада» П. Куліша
В «Тигролови» Івана Багряного
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
16. Яка з названих є першою друкованою книгою  в Україні?
А Євангеліє
Б Апостол
В Псалтир
Г Біблія
Д «Енеїда»

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між твором Т. Шевченка й уривком.
1 «Причинна»
2 «На вічну пам'ять Котляревському»
3 «Гайдамаки»
4 «До Основяненка»
А «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине, от де, люди, наша слава, слава України»
Б «Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. Додолу верби гне високі, горами хвилю підійма…»
В «На калині одиноке гніздечко гойдає. А де ж дівся соловейко? Не питай, не знає…»
Г «Борітеся – поборите. Вам Бог помагає. За вас правда, за вас слава і воля святая…»
Д «Гомоніла Україна, довго гомоніла, довго, довго кров степами текла-червоніла...»
18. Установіть відповідність між твором і жанром, до якого він належить.
1 «Кавказ» Т. Шевченка
2 «Тигролови» Івана Багряного
3 «Наталка Полтавка» І. Котляревського
4 «Чорна рада» П. Куліша
                        А оповідання
                        Б поема
                        В соціально-побутова драма
                        Г історичний роман
                        Д пригодницький роман
19. Установіть відповідність між літературними персонажами за їхніми родинними зв’язками.
1 Еней
2 Наталка Полтавка
3 Іван
4 Ганна
                                  А Марко
                                  Б Катерина
                                  В Венера
                                  Г Наум Дрот
                                 Д  Ганна Терпилиха
20. Установіть відповідність між періодом творчості Т. Шевченка і його твором.
1 І період
2 ІІ період
3 ІІІ період
4 ІV період 
                        А «Катерина»
                        Б «Княжна»
                        В «Маруся»
                        Г «Марія»
                        Д «Наймичка»

 У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово
21. Притчі про блудного сина та про сіяча входять до складу книжки під назвою
________________________________________________________________________
22. Перший період творчості Т. Шевченка відзначається ознаками стильового напряму  
________________________________________________________________________
23. У творі «Енеїда» І. Котляревського порушено проблеми (запишіть не менше трьох)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. До кого з українських митців звертався Т. Шевченко у своїх творах? ( Назвіть прізвища.) Чому? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Які життєві принципи сповідував І. Котляревський? Чи є серед них близькі вам і чим саме?


3 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Твір «Бондарівна» за жанром – це
А бурлескно-травестійна поема
Б історичне оповідання
В народна легенда
Г балада
2. Композиція: заплачка (зачин) – основна частина - славословіє – характерна для жанру
А балада
Б дума
В поема
Г оповідання
3. Про історію періоду Київської Русі розповідає літопис
А С. Величка
Б Самовидця
В Г. Грабянки
Г «Повість минулих літ»
4. Життя як дорога; життя як театр, людське життя – роль – образи творів
А І. Величковського
Б. І. Вишенського
В. Г. Сковороди
Г. Т. Шевченка
5. Жадібності, марнославству та іншим людським порокам протиставлено «совість, як чистий кришталь» у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «І мертвим, і живим…» Т. Шевченка
В «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
Д «Всякому місту – звичай і права...» Г. Сковороди
6. «Красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця» - так схарактеризовано героїню твору
А «Наталка Полтавка»
Б «Чорна рада»
В «Максим Гримач»
Г «Тигролови»
Д «Маруся»
7. Ознаки сентименталізму є  у творі
А «Максим Гримач» Марка Вовчка
Б «Бджола та Шершень» Г. Сковороди
В «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Д «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
8. Заклик до українців «Обніміться ж, брати мої. / Молю вас, благаю!» є у творі
А «Гайдамаки»
Б «Мені однаково»
В «І мертвим, і живим, і ненародженим...»
Г « Сон » ( « У всякого своя доля » )
Д «Заповіт»
9. Барокова поезія, байки, півтора десятка філософських трактатів, переклади з Горація, Плутарха, Цицерона характеризують творчість
А Г. Сковороди
Б. І. Котляревського
В. Г. Квітки-Основ’яненка
Г. В. Забіли
Д. І. Величковського
10. Про кого сказано: “Він перший почав писати мовою, якою говорило населення цілого краю. Він зробив українську мову мовою літературною».
А Г. Сковороди
Б. І. Котляревського
В. Г. Квітки-Основ’яненка
Г. В. Забіли
Д. І. Величковського
11. Поему «Катерина» Т. Шевченко присвятив В. Жуковському на пам’ять про
А викуп із кріпацтва
Б вихід у світ «Кобзаря»
В поїздку в Україну
Г повернення із заслання
Д вступ до Петербурзької академії мистецтв
12. Думка з Першого послання Іоанна Богослова «Коли хтось каже: «Я люблю Бога», а брата свого ненавидить, – неправду мовить. Хто любить Бога, той нехай любить і брата свого» є суголосною провідній ідеї твору
А «Маруся»
Б «Енеїда»
В «Всякому місту – звичай і права»
Г «І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
Д «Катерина»
13. Прочитайте уривок. «Ти не лукавила зо мною, Ти другом, братом і сестрою Сіромі стала». Такими словами Т. Шевченко звертається до
А матері
Б коханої
В дружини
Г своєї долі
Д України
14. Козацькі літописи Самовидця, Грабянки та архівні документи використав для написання твору
А «Чорна рада» П. Куліш
Б «Енеїда» І. Котляревський
В «Гайдамаки» Т. Шевченко
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголь
Д «Конотопська відьма» Г. Квітка-Основ’яненко
15. Марія Олександрівна Вілінська відома в українській літературі під літературним псевдонімом
А Віктор Забіла
Б Леся Українка
В Марко Вовчок
Г Олена Пчілка
Д Пантелеймон Куліш
16. Виживання людини в умовах тоталітаризму, боротьба добра і зла, справедливість і кара, моральний вибір людини на межі життя і смерті – така проблематика твору
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Гайдамаки» Т. Шевченка
Г «Тигролови» Івана Багряного
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між персонажем твору й стильовою манерою, у якій його зображено.
1 Ярема («Гайдамаки»)
2 Маруся Дрот («Маруся»)
3 Ганна («Наймичка»)
4 Еней («Енеїда»)
А сентименталізм      Б романтизм          В бароко         Г реалізм              Д класицизм
18. Установіть відповідність між персонажем твору і його характеристикою.
1 Наталка Сірко («Тигролови»)
2 Наталка Полтавка («Наталка Полтавка»)
3 Катерина («Катерина»)
4 Леся («Чорна рада»)
А Кромі того, що красива, розум на, моторна і до всякого діла дотепна, – яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе
Б …пані ввічлива: знала, як до кого з речами обернутись.
В Гнучка, як пантера, і така ж метка, мабуть, а строга, як царівна.
Г Чи заговорить, чи рукою по - веде, чи піде по хаті… – так усі й дивляться, і так усякому на душі, мов сонечко світить.
Д Заплакані очі… У латаній свитиночці, на плечах торбина, в руці ціпок, а на другій заснула дитина.
19. Установіть відповідність між твором і зображеним у ньому періодом історії.
1 Києво-Печерський патерик
2 «Літопис Самовидця»
3 «Енеїда»
4 «Сон» («У всякого своя доля…»)
А після зруйнування Запорозької Січі           Б самодержавна Росія І пол. ХІХ ст.
В період Хмельниччини                                  Г скасування кріпацтва 1861 р.
Д Київська Русь
20. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
1 Тетерваковський
2 Наум Дрот
3 Латин
4 Петро Шраменко
А Василь      Б Турн         В Лейба         Г Макогоненко          Д Яким Сомко

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово
21. Жіночій долі Т. Шевченко присвятив твори (запишіть не менше трьох)
________________________________________________________________________
22.  Перша в історії української літератури збірка байок _________________________
23. Лірика П. Куліш у більшій мірі є _________________________________________
Назвіть поезії ____________________________________________________________
24.  Окресліть шлях, який проходить головний герой поеми «Енеїда». Чому він такий?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Що є прямою вказівкою на «український світ»? _______________________________
________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25.  Які життєві принципи сповідував Пантелеймон Куліш? Чи є серед них близькі вам і чим саме?


4 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. До родинно-побутових належать пісні
А кріпацькі
Б чумацькі
В бурлацькі
Г про кохання
2. Образ гордої красуні, яка сміливо захищає власну гідність, є у творі
А «Дума про Марусю Богуславку»
Б «Бондарівна»
В «Віють вітри»
Г «Засвіт встали козаченьки»
Д «Ой Морозе, Морозенку»
3. У поемі «Гайдамаки» Т. Шевченко зобразив події
А Коліївщини 1768 р.
Б Хмельниччини 1648–1657 рр.
В повстання на чолі з У. Кармелюком
Г виступів опришків під проводом О. Довбуша
4. Кульмінацією поеми «Наймичка» Т. Шевченка є епізод, коли
А Ганна народжує позашлюбну дитину
Б Трохиму з Настею підкинули немовля
В Ганна зізнається Маркові, що вона його мати
Г Ганна відмовляється бути посадженою матір’ю в Марка на весіллі
5. Хутір символізує ідеал українського способу життя у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Тигролови» Івана Багряного
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Наталка Полтавка» І. Котляревського
6. Збірка «Сад божественних пісень» Г. Сковороди немає жодного однакового за формою твору і складається із
А 10 поезій
Б 20 поезій
В 30 поезій
Г 40 поезій
Д 50 поезій
7. З логічного ряду випадає
А. Різдвяна драма
Б. Великодня драма
В. Вертеп 
Г. Драма-мораліте 
Д. Комедія
8. Т. Шевченко сатирично змалював лад Російської імперії, розкрив основи зла у творі
А «Причинна»
Б «Гайдамаки»
В «Катерина»
Г «Наймичка»
Д «Сон» («У всякого своя доля...»)
9. «Енциклопедією українського життя» назвав М. Рильський твір
А «Катерина» Т. Шевченка
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
10. Кого з письменників можна охарактеризувати так: записував пісні, танці, вивчав мову, звичаї, обряди, повір’я, перекази українців, у селі, вивчав героїчну історію, народний гумор, письменник, військовий, дипломат, політик, актор, режисер аматорських п’єс, директор театру, драматург. 
А Г. Сковорода
Б І. Вишенський
В І. Котляревський
Г. Квітка-Основ’яненко
Д. М. Шашкевич
11. У байці «Бджола та Шершень» Г. Сковорода цитує афоризм Епікура
А Краще з розумом бути нещасним, ніж без розуму щасливим.
Б Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним.
В Не можна жити приємно, не живучи розумно, морально й справедливо.
Г Згинайся тільки для того, щоб підняти тих, хто впав.
Д Тож живіть мудро – прагніть до задоволення.
12. Великий за обсягом прозовий твір, у якому поряд з вигаданими персонажами діють історичні особи, – так можна сказати про твір
А «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
Б «Гайдамаки» Т. Шевченка
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Тигролови» Івана Багряного
Д «Чорна рада» П. Куліша
13. Перекладав Біблію на українську мову
А Г. Квітка-Основ’яненко
Б І. Котляревський
В Марко Вовчок
Г П. Куліш
Д М. Гоголь
14. Поетами-романтиками були всі письменники в рядку
А Є. Гребінка, В. Забіла, І. Котляревський
Б Є. Гребінка, В. Забіла, С. Климовський
В Є. Гребінка, В. Забіла, М. Петренко
Г Є. Гребінка, В. Забіла, Г. Сковорода
Д Є. Гребінка, В. Забіла, В. Герасим’юк
15. Чиїх філософських ідей дотримувався Г. Квітка-Основ’яненко , обґрунтовуючи засади виховання …
А. Сковороди
Б. І Котляревського
В. Т. Шевченка
Г. Ярослава Мудрого
Д. П. Гулака-Артемовського
16. «По одежі і по сивій бороді, сказать би, піп, а по шаблюці під рясою, по пістолях за поясом і по довгих шрамах на виду – старий козарлюга» – сказано про персонажа
А оповідання
Б новели
В повісті
Г історичного роману
Д пригодницького роману

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між алегоричним образом із байок Г. Сковороди та його значенням.
1   Бобер                                                                 А праведність, самопожертва
2   Орел                                                                   Б сила, розум
3   Джерело                                                            В мудрість   
4 Горлиця                                                               Г першопочаток
                                                                                 Д вірність у коханні
18. Установіть відповідність між твором і його жанром.
1 «Кавказ»
2 «Повість минулих літ»
3 «Їхав козак за Дунай»
4 «Чорна рада»
А вірш           Б поема            В літопис                Г роман             Д притча
19. Установіть відповідність між тропами й поетичними рядками, у яких їх ужито.
1 порівняння
2 епітет
3 уособлення
4 гіпербола
А Дніпр не гомонить.
Б А Ярема – страшно глянуть. По три, по чотири. Так і кладе.
В …ясен раз у раз скрипів.
Г Кругом хлопці та дівчата – Як мак процвітає.
Д Якби-то далися орлинії крила, За синім би морем милого знайшла...
20. Установіть відповідність між автором і його твором.
1 Т. Шевченко
2  Г. Сковорода
3  І. Котляревський
4  П. Куліш
А «Слово про похід Ігорів»                Б «Кільце»                     В «До Основяненка»      
Г  «Енеїда»                                           Д «До рідного народу»          

У завданнях 21–24 запишіть відповідь словом, словосполученням чи реченням
21. До родинно-побутових належать пісні (запишіть 2–3 назви)
________________________________________________________________________
22. Вкажіть зразки перекладної та  оригінальної літератури доби Київської Русі  
_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________
23. Які мотиви поезії « De libertate», що є найбільшим багатством з Г. Сковородою?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. Григорій Многогрішний у романі «Тигролови» Івана Багряного є виразником ідеї
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Які життєві принципи Т. Шевченко висвітлив у посланні «І мертвим, і живим…»? Чи є серед них близькі вам і чим саме?


5 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Про один з етапів весілля – прикрашання гільця – йдеться в народній пісні
А «Ой матінко, та не гай мене»
Б «До бору, дружечки, до бору»
В «Летять галочки у три рядочки»
Г «А брат сестрицю та й розплітає»
2. Прочитайте уривок із балади «Ой на горі вогонь горить». «Коню мій вороненький, Товаришу мій вірненький! Біжи, коню, дорогою, Степовою широкою». Немає постійного епітета у словосполученні
А товариш вірненький
Б кінь вороненький
В дорога степова
Г дорога широка
3. У притчі про потоп на Землі (Біблія) вижив чоловік
А найправедніший
Б найрозумніший
В найсильніший
Г найхитріший
4. До літературних пам’яток Київської Русі належить твір
А «Історія русів»
Б «Літопис Самовидця»
В «Повість минулих літ»
Г літопис Г. Грабянки
Д літопис С. Величка
5. Ідея «золотої вольності» як першої невід’ємної умови щасливого життя, бо тільки вільна людина може мислити, творити, пізнавати світ та себе висвітлено у поезії
А «Сапфо» І. Котляревського
Б « De libertate» Г. Сковороди
В «Історія русів»
Г «Чигирине, Чигирине» Т. Шевченка
Д «До кобзи» П. Куліша
6. За жанром бурлескно-травестійною поемою є твір
А «Гайдамаки» Т. Шевченка
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Бджола та Шершень» Г. Сковороди
Д «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
7. Про який твір іде мова: «Перша і друга частина поеми яскраво відображає український світ, з його  гостинністю, піснями, танцями, звичаями, обрядами.  Але мудрість митця у тому, щоб серед розмаїття показати і вади, коли духовне змінено матеріальним, гулянки «до дуру» відучують мислити і думати про державні інтереси.» 
А «Москаль-чарівник» І. Котляревський
Б «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
В «Енеїда» І. Котляревський
Г «Великий льох» Т. Шевченко
Д « Сватання на Гончарівці » Г. Квітки-Основ’яненка
8. У п’єсі «Наталка Полтавка» І. Котляревський порушує тему
А охорони природи
Б стосунків між товаришами
В стосунків невістки і свекрухи
Г боротьби за національну ідею
Д вірності в коханні, подолання перешкод у боротьбі за щастя
9. Для якого міста Г. Квітка-Основ’яненко  став визначною постаттю, що сприяла культурному прогресу
А. Київ
Б. Харків
В. Полтава
Г. Петербург
Д. Переяслав
10. Кому у 1903 році у Полтаві було споруджено пам’ятник - вперше за кошти, зібрані серед народу по всій Україні.
А Г. Сковороді
Б І. Котляревському
В І. Срезневському
Г Т. Шевченку
Д П. Кулішеві 
11. Перше видання «Кобзаря» 1840 року розпочиналося поезією
А «Причинна»
Б «Тополя»
В «Думи мої, думи»
Г «Перебендя»
Д «Тарасова ніч»
12. Стильові ознаки романтизму притаманні твору Т. Шевченка
А «Кавказ»
Б «Причинна»
В «Ісаія. Глава 35»
Г «Чигрине, Чигрине…»
Д «Сон» («У всякого своя доля…»)
13. Поеми «Мар’яна-черниця», «Слепая», «Сова», «Відьма» написані
А І. Котляревським
Б. Г. Квіткою-Основ’яненком
В. П. Гулаком-Артемовським
Г. Т. Шевченком
Д. Марко Вовчком 
14. Т. Шевченко НЕ порушує жіночої теми у творі
А «Доля»
Б «Марія»
В «Наймичка»
Г «У нашім раї на землі…»
Д «На панщині пшеницю жала...»
15. НЕ належить до періоду «Трьох літ» твір Т. Шевченка
А «Кавказ»
Б «Катерина»
В «Великий льох»
Г «І мертвим, і живим...»
Д «Сон» («У всякого своя доля...»)
16. Про нескореність української людини, у свідомості якої збережена багатовікова енергія непокори і поривання мільйонів українців до волі, розповідає твір
А «Тигролови» Івана Багряного
Б «Максим Гримач» Марка Вовчка
В «Бджола та Шершень» Г. Сковороди
Г «І мертвим, і живим» Т. Шевченко
Д «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між твором і його автором.
1. « Мені однаково»
2. «До рідного народу»
3. «Енеїда»
4.  «De libertate»
А П. Куліш     Б Г. Сковорода    В М. Костомаров   
Г Т. Шевченко     Д  І. Котляревський
18. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
1 Ярема Галайда
2 Олеся
3 Катерина
4 Катря
А Петро Безродний     Б Максим Гримач     В Іван    Г Яким Сомко   Д Гонта 
19. Установіть відповідність між героєм роману П. Куліша «Чорна рада» і його характеристикою.
1 Божий чоловік
2 Черевань
3 Іван Брюховецький
4 Яким Сомко
А А що нам, брате, до Вкраїни? Я сидів би ліпше дома та їв би хліб-сіль з упокоєм.
Б Чоловік сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях... Хіба по шаблі можна б догадатися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота...
В Гарячий був чоловік і не всидів би у своїй парафії, чуючи, як дається рідна йому кров за безбожний глум польських консистентів і урядників над українцями.
Г Нехай той гине, на кого господь показав перстом своїм! Чужою смертю я волі купувати не хочу.
Д Темний він був на очі, а ходив без проводиря у латаній свитині і без чобіт, а грошей носив повні кишені.
20. Установіть відповідність між літературним напрямом і твором, у якому є його стильові ознаки.
1 романтизм
2 бароко
3 реалізм
4 сентименталізм
А Фігурні (курйозні) вірші І. Величковського                 Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Сон (У всякого своя доля...)» Т. Шевченка          Г «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
Д «Причинна» Т. Шевченка

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово.
21. Які мирські спокуси (із поезії «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди) супроводжують людину і нищать її чисту душу _______________________________
________________________________________________________________________
22. Назвіть твори періоду заслання  Т. Шевченка (запишіть не менше двох назв), які мотиви переважають ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________
23. Яка головна  причина написання І. Котляревським «Енеїди» _____________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. Письменник-емігрант, автор пригодницького роману – це ___________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Яку з настанов Г. Сковороди ви хотіли б узяти собі в життя? Чому?


6 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. До жанру балади належить народний твір
А «Бондарівна»
Б «Цвіте терен, цвіте терен»
В «За городом качки пливуть»
Г «Сонце низенько, вечір близенько»
2. Господь Бог, як люблячий батько, завжди прощає і приймає тих, хто покаявся у своїх гріхах, – така ідея
А притчі про сіяча
Б притчі про блудного сина
В легенди про потоп на землі
Г легенди про Вавилонську вежу
3. Про народження Христа, про волхвів і царя Ірода розповідається у
А Києво-Печерському патерику
Б «Ісаія. Глава 35» Т. Шевченка
В «Історії русів»
Г вертепній драмі
4. До літературних пам’яток Київської Русі належить літопис
А Самовидця
Б Самійла Величка
В Григорія Грабянки
Г «Повість минулих літ»
5. Прощання козака, який вирушає в похід, з коханою – така тема поезії
А «Українська мелодія Є. Гребінки
Б «Заворожена криниця» П. Куліша
В «Їхав козак за Дунай» С. Климовського
Г «Росли укупочці, зросли...» Т. Шевченка
Д «Всякому місту – звичай і права...» Г. Сковороди
6. «Совість, як чистий кришталь» – такий ідеал людини подає Г. Сковорода у творі
А «Dе lіbеrtate»
Б «Собака і Вовк»
В «Бджола та Шершень»
Г «Всякому місту – звичай і права...»
Д «Вступні двері до християнської добронравності»
7. Ідея поеми І. Котляревського «Енеїда» – це
А заклик до об’єднання українців в ім’я відродження Української держави
Б уславлення мандрів Енея і троянців у пошуках нової землі
В уславлення заснування Енеєм Римської імперії
Г оспівування героїзму богів і земних героїв
Д осудження легковажності Енея і троянців
8. Становлення нової української драматургії започаткувала п’єса
А «Милість Божа»
Б «Наталка Полтавка»
В «Назар Стодоля»
Г «Сватання на Гончарівці»
Д «Москаль-чарівник»
9. Поєднано реалістичні та фантастичні картини у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Гайдамаки» Т. Шевченка
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка

10. Прочитайте уривок із поеми «Катерина» Т. Шевченка.
«Катерино, серце моє! Лишенько з тобою! Де ти в світі подінешся З малим сиротою?»
Ці рядки виконують у творі роль
А епілогу
Б прологу
В експозиції
Г кульмінації
Д ліричного відступу
11. Заперечення помсти за кривду й уславлення визвольних змагань предків у поемі «Гайдамаки» Т. Шевченка – це
А тема
Б ідея
В конфлікт
Г проблема
Д кульмінація
12. Зразком сатиричного послання у творчості Т. Шевченка є твір
А «Доля»
Б «Гайдамаки»
В «Катерина»
Г «Ісаія. Глава 35»
Д «І мертвим, і живим…»
13. П’єса «Назар Стодоля» написана
А І. Котляревським
Б. Г. Квіткою-Основ’яненком
В. Т. Шевченком
Г. Марко Вовчком
Д. Іваном Багряним 
14. Пригодницьким романом за жанром є твір
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Тигролови» Івана Багряного
В «Енеїда» І. Котляревського
Г «Максим Гримач» Марка Вовчка
Д «Художник» Т. Шевченка
15. Про кого йде мова: «Першим в історії української літератури утвердив оповідну манеру письма, за що Т. Шевченко назвав його «батьком», пізніше це ім'я поширилося і закріпилося надовго: «батько української прози».
А Г. Сковорода
Б І. Вишенський
В І. Котляревський
Г Г. Квітка-Основ’яненко 
Д П. Куліш
16. Яка з названих є першою друкованою книгою в Україні?
А. Псалтир
Б. Євангелія
В. Апостол
Г. Біблія
Д. Плач Єремії

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між назвою твору та його темою.
1 «Наталка Полтавка»
2 «Чигрине, Чигрине…»
3 «Собака і Вовк»
4 «Тигролови»
А бунт вільнолюбної особистості проти тоталітарного режиму
Б боротьба за щастя, відстоювання власної гідності
В викриття козацької старшини
Г роздуми поета про минуле й майбутнє України
Д духовна спорідненість у дружбі 
18. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
1 Дідона
2 Забрьоха
3 Наталка
4 Леся Черевань
А Лейба         Б Петро       В Пугач           Г Евріал          Д Пістряк
19. Установіть відповідність між героєм твору «Чорна рада» П. Куліша і художньою деталлю, яка його характеризує.
1 Черевань
2 Шрам
3 Брюховецький
4 Гвинтовка
А флюгер на шпилі           Б попівська ряса й шабля                     В пасіка на хуторі
Г мішечок із травами       Д гетьманська булава
20. Установіть відповідність між літературним напрямом і письменником.
1 класицизм
2 бароко
3 сентименталізм
4 реалізм
А Г. Квітка-Основ’яненко («Маруся»)           Б І. Котляревський
В Т. Шевченко (комедія «Сон»)              Г Нестор Літописець                  Д Г. Сковорода

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово.
21. Біблійні теми, сюжети, мотиви, образи використовували в українській літературі письменники ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________
22. Назвіть твір, де автор протиставляє недолікам суспільного життя ідеал чистої совісті й ясного розуму ____________________________________________________
23. «Чорна рада» П. Куліша за жанром – це ___________________________________
24. «Краще вмерти біжучи, ніж жити гниючи» – життєве кредо героя роману «Тигролови»
________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Яких настанов з Біблії, на вашу думку, треба дотримуватися українцям XXI ст.?


7 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Найдавніша рукописна книга Київської Русі
А Остромирове Євангеліє
Б Пересопницьке Євангеліє
В Апостол
Г Буквар
2. Своє слово Христос порівнює із зерном, а наші душі – з ґрунтом, у який воно падає, у
А притчі про сіяча
Б притчі про блудного сина
В легенді про потоп на землі
Г легенді про Вавилонську вежу
3. «Перелицював» героїчну поему Вергілія на український лад письменник
А П. Куліш
Б Т. Шевченко
В І. Котляревський
Г Г. Квітка-Основ’яненко
4. «Світ ловив мене, та не спіймав» – так підсумував своє життя український письменник
А Т. Шевченко
Б Г. Сковорода
В П. Куліш
Г М. Гоголь
5. У часи Київської Русі було створено літопис
А Самовидця
Б Григорія Грабянки
В Самійла Величка
Г «Історія русів»
Д «Повість минулих літ»
6. Барокова пишність, перевага форми над змістом, несподівані порівняння, ефектні антитези – такі основні риси віршів
А П. Куліша
Б М. Петренка
В Т. Шевченка
Г Г. Сковороди
Д М. Костомарова
7. Суперечність між прагненням матері забезпечити матеріальний добробут дочки та щирим коханням дівчини до бідного сироти – такий конфлікт твору
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Максим Гримач» Марка Вовчка
В «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
8. Ідея повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма» – це
А викриття вад панівної верхівки українського суспільства у XVIII ст.
Б оспівування героїзму українського народу під час Коліївщини
В засудження російського самодержавного ладу в ХІХ ст.
Г оспівування звичаїв і традицій українців
Д осуд соціальної нерівності
9. За стильовими ознаками твір «Тополя» Т. Шевченка належить до літератури
А сентименталістської
Б реалістичної
В ренесансної
Г романтичної
Д барокової
10. Прочитайте уривок із твору «Причинна» Т. Шевченка.
«Реве та стогне Дніпр широкий,  Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі, Горами хвилю підійма.»
У наведених рядках Т. Шевченко НЕ використав
А уособлення
Б алітерації
В гіперболи
Г антитези
Д епітета
11. Дві паралельні сюжетні лінії – історичну та любовну – має твір Т. Шевченка
А «Марія»
Б «Катерина»
В «Гайдамаки»
Г «Кавказ»
Д «Сон» («У всякого своя доля…»)
12. У п’єсі «Наталка Полтавка» І. Котляревський використав власну пісню
А «Всякому городу нрав і права»
Б «Ой під вишнею»
В «Віють вітри, віють буйні»
Г «Гомін, гомін по діброві»
Д «Ой, я дівчина Наталка»
13. Суперечності між простими козаками і старшиною, міщанами і шляхтичами, між городовими козаками і запорожцями відображено у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Максим Гримач» Марка Вовчка
В «І мертвим, і живим…» Т. Шевченка
Г «Сон» Т. Шевченка
Д «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
14. «Слухай лишень, моя дитино: я тебе за бурлаку не віддам; нехай він хоч і місяця з неба схопить. Слово в мене кріпке, сама знаєш» – такими словами звертається
А Черевань до Лесі («Чорна рада» П. Куліша)
Б батько до Катерини («Катерина» Т. Шевченка)
В Сірко до Наталки («Тигролови» Івана Багряного)
Г Терпилиха до Наталки («Наталка Полтавка» І. Котляревського)
Д Максим Гримач до Катрі («Максим Гримач» Марка Вовчка)
15. Про який твір Г. Квітки-Основ’яненка йде мова: «Щоб довести одному панові, який не вірив, що малоросійською мовою можна написати ніжне, зворушливе, я написав першу українську сентиментальну повість»
А «Сердешна Оксана»
Б «Маруся»
В Ганнуся»
Г «Козир-дівка»
Д «Конотопська відьма»
16. Про кого йде мова: «Фольклорист ( любив і знав велику кількість народних пісень, сам гарно співав ), член Кирило-Мефодіївського товариства, художник Археографічної комісії та
Кос-Аральської експедиції,  укладач та видавець «Букваря южнорусского» (1861) для недільних шкіл».
А Г. Сковорода
Б. П. Куліш
В Т. Шевченко
Г І. Котляревський
Д Г. Квітка-Основ’яненко

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між персонажами того самого твору.
1 Леся Черевань
2 Евріал  
3 Григорій Многогрішний
4 Петро
А Низ Б Микола В Ярема Галайда Г Петро Шраменко Д майор Медвин 
18. Установіть відповідність між елементом історичної лінії сюжету та епізодом у романі «Чорна рада» П. Куліша.
1 експозиція
2 зав’язка
3 кульмінація
4 розв’язка
А обрання гетьмана в Ніжині         
Б Сомко відмовляється врятуватися ціною життя Кирила Тура
В приїзд Шрама із сином на хутір Череваня                             
Г приїзд Шрама і Череваня до Києва
Д розповідь про політичну ситуацію в Україні перед «чорною радою»
19. Установіть відповідність між назвою твору Т. Шевченка та його ідеєю.
1 «Кавказ»
2 «Стоїть в селі Суботові…»
3 «І мертвим, і живим…»
4 «Ісаія. Глава 35»
А віра в щасливе майбутнє українського народу
Б оспівування героїзму українського народу
В засудження діяльності Богдана Хмельницького, віра у вільне майбутнє України
Г засудження загарбницької політики російського самодержавства
Д засудження антинародної суті значної частини української еліти
20. Установіть відповідність між літературним напрямом і його характеристикою.
1 романтизм
2 класицизм
3 реалізм
4 сентименталізм
А перебільшення почуттів героїв, зображення подій, які зворушують читача
Б складна форма твору, погляд на Бога як на вершину досконалості
В дослідження взаємин людини і суспільства, вплив соціально-економічних обставин на формування характеру героя
Г увага до внутрішнього світу людини, культ свободи особистості
Д ідеал – розумна людина, проста будова твору, пам’ятки античності – взірець краси

У завданнях 21–24 запишіть відповідь словом, словосполученням чи реченням
21. Збірка творів «Сад божественних пісень, що проросли із зерен Священного Писання», діалоги «Нарцис», візія «Сон» належать ___________________________
22. У поемі «Енеїда» І. Котляревського 1 – 3  частини – це ствердження існування нації, 4 – 6 частини – це показ дороги  збереження нації. Через що це можливе на думку автора?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
23. У творі «Тигролови» Іван Багряний порушує проблеми (запишіть не менше двох) 
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. Українськими поетами-романтиками в ХІХ ст. були (запишіть не менше двох прізвищ)
________________________________________________________________________
Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Яких настанов Г. Сковороди, на вашу думку, треба дотримуватися українцям XXI ст.?


8 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. До основних мотивів народних пісень про кохання НЕ належить мотив
А вірності
Б розлуки закоханих
В визволення з неволі
Г зрадженого кохання
2. До біблійних належить крилатий вислів
А всесвітній потоп
Б ахіллесова п’ята
В драконівські порядки
Г прийшов, побачив, переміг
3. Нестор Літописець був упорядником текстів твору
А Києво-Печерський патерик
Б «Повість минулих літ»
В «Зеґар з полузеґарком»
Г «Історія русів»
4. Києво-Печерський патерик розповідає про подвижницьку, богоугодну діяльність
А ченців
Б воїнів
В селян
Г ремісників
5. Від легковажного до героїчного змінюється характер головного персонажа у творі
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Тигролови» Івана Багряного
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
6. Прочитайте уривок. Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан. а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару. Такими словами звертається
А Леся до Сомка («Чорна рада» П. Куліша)
Б Катерина до офіцера («Катерина» Т. Шевченка)
В Олена до Забрьохи («Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка)
Г Наталка до Тетерваковського («Наталка Полтавка» І. Котляревського)
Д Наталка до Григорія Многогрішного («Тигролови» Івана Багряного)
7. Автором рядків поезії: «Що є свобода? Добро в ній якеє? / Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівняши все злото. / Проти свободи воно — лиш болото.» є
А Нестор
Б Г. Сковорода
В І. Котляревський
Г. Т. Шевченко
Д. П. Куліш
8. До поетів-романтиків ХІХ ст. належать обидва митця в рядку
А Є. Гребінка, Г. Сковорода
Б Г. Сковорода, М. Шашкевич
В М. Шашкевич, Т. Шевченко
Г В. Забіла, Г. Сковорода
Д В. Герасим’юк, Є. Гребінка
9. Чим закінчується поема «Енеїда»?
А  вивченням мови
Б  відвідуванням пекла
В  зарученням з Лавинією
Г  переможним боєм Енея над Турном
Д  героїчним подвигом Низа й Евріала
10. Прочитайте уривок.
«Утни, батьку, щоб нехотя На ввесь світ почули, Що діялось в Україні,
За що погибала, За що слава козацькая  На всім світі стала!»  
Такими словами Т. Шевченко звертається у своєму творі до
А П. Куліша
Б М. Гоголя
В Марка Вовчка
Г І. Котляревського
Д Г. Квітки-Основ’яненка
11. Заперечення принципу зло помсти, бо єдиний спосіб  розірвати коло зла – це відповісти  любов’ю на ненависть, прощенням на лють; благоговіння перед подвигом предків, які повстали проти неволі, довели звитяжність і лицарство українського духу – ідея Шевченківського твору
А «Перебендя»
Б «Тарасова ніч»
В «Іван Підкова»
Г «Гайдамаки»
Д «Марія»
12. Нагадування про давнє коріння нації, показ шляху  побудови  власної держави -  сильної і могутньої – ідея поеми
А «Про свободу» Г. Сковороди
Б «Енеїда» І. Котляревського
В «Чорна рада» П. Куліша
Г «Сон» Т. Шевченка
Д «Кавказ» Т. Шевченка
13. Образ Прометея як символ нескореності Т. Шевченко змальовує у творі
А «Марія»
Б «Кавказ»
В «Думка»
Г «Ісаія. Глава 35»
Д «Сон» («У всякого своя доля...»)
14. Особливість композиції поеми Т. Шевченка «Гайдамаки» в тому, що вона
А починається з епілогу
Б кожна частина розпочинається з пісенного епіграфа.
В поміж розділами подані інтермедії.      
Г має два вступи.
Д має два епілоги.
15. Твір «Максим Гримач» Марка Вовчка за жанром – це
А роман
Б поема
В драма
Г повість
Д оповідання
16. Про кого йде мова: «Перший прозаїк нової  української літератури ( створив перші зразки українських оповідань, повістей ), першим в Європі  відтворив  народне життя, змалювавши позитивний образ селянина , багатство його духовного  світу, «звеличив внутрішній образ українського народу»
А Нестор
Б. І. Котляревський
В. Г. Квітка-Основ’яненко
Г. П. Куліш
Д. І. Срезневський

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між персонажем та його портретом.
1 Дідона
2 Наталка Сірко
3 Наталка Полтавка
4 Леся Череваниха  
А …красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, – яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою…
Б … почепила люстринову запаску, одягла тож шовкову юпку, та на шию дукат на бархатці, та червоні черевички узула, … та й вийшла і поклонилась пану Уласовичу низенько.
В Розумна пані і моторна, …трудяща, дуже працьовита, весела, гарна, сановита…
Г А вона ж то стояла, підійшовши під благословеніє, хороша да прехороша! Іще трошки засоромилась перед поважним гостем, то й очиці спустила в землю, а на виду аж сіяє.
Д Гнучка, як пантера, і така ж метка, мабуть, а строга, як царівна.
18. Установіть відповідність між персонажем і назвою твору.
1 Катря
2 Гвинтовка
3 Марко
4  Сивілла
А «Наймичка»          Б «Чорна рада»               В «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
Г «Енеїда»                Д «Максим Гримач»
19. Установіть відповідність між літературними персонажами-антиподами.
1 Григорій Многогрішний
2 Тетерваковський
3 Еней
4 Сомко
А Брюховецький        Б Турн       В Петро     Г майор Медвин        Д  Наум Дрот
20. Установіть відповідність між різновидом жанру поеми та назвою твору Т. Шевченка.
1 політична поема
2 послання
3 героїчно-історична романтична ліро-епічна поема-епопея
4 ліро-епічна сатирична поема
А «Сон» («У всякого своя доля...»)                     Б «Наймичка»
В «І мертвим, і живим...»        Г «Кавказ»                         Д «Гайдамаки»

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово
21. Народні твори «Бондарівна», «Ой летіла стріла», «Ой на горі вогонь горить», «Козака несуть» за жанром – це  ___________________________________________
22. Ідею «спорідненої праці» Г. Сковорода розвиває у творі ________________________________________________________________________
23. Прослідкуйте шлях Енея до створення сильної держави. У чому його символізм?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. Напишіть афоризми Т. Шевченка _______________________________________
________________________________________________________________________
Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Яких настанов І. Котляревського, на вашу думку, треба дотримуватися українцям  XXI ст.?


9 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Прикладом оригінальної літератури 12 ст. у християнській Київській Русі є
А сказання
Б літопис
В повість
Г епопея
2. Літопис «Повість минулих літ» розповідає про подвиги
А Залізняка й Гонти
Б князів Олега й Святослава
В У. Кармалюка й О. Довбуша
Г Б. Хмельницького й М. Кривоноса
3. Різновид лялькового театру, що виник у  17 століття в Україні
А інтермедії
Б вертеп
В різдвяна драма
Г великодня драма
4. Г. Сковорода оспівує свободу і згадує про Богдана Хмельницького у творі
А «Всякому місту – звичай і права...»
Б «Бджола та Шершень»
В «Собака і Вовк»
Г «Dе libertate»
5. Яскраво проявилися ознаки стилю бароко у творчості
А П. Куліша
Б Т. Шевченка
В І. Величковського
Г І. Котляревського
Д Г. Квітки-Основ’яненка
6. « … І немає нічого радіснішого, аніж жити за призначенням» вважає автор
А Нестор
Б Г. Сковорода
В. І. Котляревський
Г. М. Костомаров
Д. Є. Гребінка
7. Вибір між почуттями та достатком – ключове питання п’єси
А «Назар Стодоля» Т. Шевченка
Б «Максим Гримач» Марко Вовчок
В «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Енеїда» І. Котляревського
Д  «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
8. Бурлескно-травестійною поемою є твір
А «Наймичка» Т. Шевченка
Б «Гайдамаки» Т. Шевченка
В «Енеїда» І. Котляревського
Г «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Д «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
9. Переказ про чарівну квітку папороті, яка виконує всі бажання, є у творі
А «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка
Б «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
В «Наталка Полтавка» І. Котляревського
Г «Чорна рада» П. Куліша
Д «Причинна» Т. Шевченка
10. Зображення комедії абсурду, яка триватиме доки люди «спатимуть» - основа твору Т.Шевченка
А «Чигирине, Чигирине»
Б «Сон»
В «Кавказ»
Г «Великий льох»
Д «Холодний яр»
11. З якого твору Т. Шевченка взято уривок: «І забудеться срамотня давняя година. І оживе добра слава, слава України…»
А «Гайдамаки»
Б «Кавказ»
В «Сон»
Г «Марія»
Д «І мертвим, і живим…»
12. На тлі історичних подій змальовано романтичне кохання у творі Т. Шевченка
А «І мертвим, і живим...»
Б «Гайдамаки»
В «Наймичка»
Г «Кавказ»
Д «Сон» («На панщині пшеницю жала...»)
13. У загибелі свого друга Якова де Бальмена у творі «Кавказ» Т. Шевченко звинувачує
А народи Росії
Б народи Кавказу
В український народ
Г самого Якова де Бальмена
Д політику російського самодержавства
14. Прочитайте уривок із твору «Стоїть в селі Суботові…» Т. Шевченка «...встане Україна. І розвіє тьму неволі, Світ правди засвітить, І помоляться на волі Невольничі діти!..» Ці рядки розкривають
А тему
Б ідею
В конфлікт
Г проблему
Д кульмінацію
15. Баладою є твір
А «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка
Б «Наталка Полтавка» І. Котляревського
В «Катерина» Т. Шевченка
Г «Максим Гримач» Марка Вовчка
Д «Причинна» Т. Шевченка
16. Продовжуючи ідеї Г. Сковороди ( з яким був особисто знайомий ), вважав, що молоде покоління треба виховувати, враховуючи їх природні здібності, підтримував ідею навчання жінок у вишах, створив Інститут благородних дівчат.
А І. Величковський
Б. І. Котляревський
В. Г. Квітка-Основ’яненко
Г. П. Куліш
Д. М. Костомаров

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між письменником та його діяльністю
1. Г. Сковорода
2. І. Котляревський
3. Г. Квітка-Основ’яненко
4. Пантелеймон Куліш
А історик, етнограф, перекладач, видавець
Б співак, музикант, викладач, філософ
В монах, композитор, директор театру, журналіст
Г  художник, академік гравюри, освітянин
Д  етнограф, військовий,  дипломат, актор, режисер, директор театру
18. Установіть відповідність між твором та жанром
1 «Енеїда»
2  «Катерина»
3 «Сон»
4 «Гайдамаки»
А соціально-побутова поема       Б бурлескно-травестійна поема       В поема-епопея
Г сатирична політична поема     Д романтична поема   
19. Установіть відповідність між назвою та уривком поезії Т. Шевченка
1 «Минають дні, минають ночі»
2 «До Основяненка»
3 «Сон»
4 «Стоїть в селі Суботові»
А «А ти, моя Україно, безталанна вдово, я до тебе літатиму з хмари на розмову»
Б «Так сміються ж з України стороні люди! Не смійтеся, чужі люди, церков-домовина розвалиться… і з-під неї встане Україна.!
В «Борітеся – поборете! Вам Бог помагає…»
Г «Не дай спати ходячому, серцем завмирати і гнилою колодою по світу валятись»
Д «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине… от де люди наша слава, слава України»
20. Установіть відповідність між персонажами одного й того самого твору.
1 Тетерваковський
2 Еней
3 Маруся Дрот
4 Леся Черевань
А Марко    Б Тур      В Наталка       Г Василь        Д Турн

У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово.
21. Запишіть афоризми з Біблії _____________________________________________
________________________________________________________________________
22. Книгою Книг називають твір ____________________________________________
23. Кому із українських митців Т. Шевченко присвячував свої поезії, вкажіть назви поезій  ( 4 - 5 ) ________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24. Сучасний український поет В. Герасим’юк написав вірші ____________________
________________________________________________________________________

Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання
25. Яка роль І. Котляревського в розвитку нової української літератури?



10 варіант
Завдання 1–16 мають по чотири або п’ять варіантів відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Оберіть правильну відповідь і позначте її
1. Про легендарних засновників Києва – Кия, Щека і Хорива та сестру їхню Либідь – розповідає твір
А Києво-Печерський патерик
Б «Повість минулих літ»
В Ізборник Святослава
Г «Історія русів»
2. Показ цілісної історії Давньої Русі: докорінно переробити скупі відомості про початок історії Русі та її місце у світовій історії, набагато ширше і повніше подати географічні, етнографічні, історико-культурні відомості про рідну землю й довести автохтонність руських князів – ідея твору
А «Історія русів»
Б Київський літопис
В «Повість минулих літ»
Г Галицько-Волинський літопис
3. У Біблії возвеличує саможертовність лідера, що веде народ до кращого життя
А легенда про перших людей Адама та Єву
Б притча про Вавилонську вежу
В легенда про створення світу
Г легенда про Мойсея
Д притча про сіяча
4. У Львові перші книги “Апостол”, “Буквар” надрукував
А Іван Федоров
Б Костянтин Острозький
В Нестор
Г Петро Могила
5. Ускладнена форма сюжету, поєднання релігійних і світських мотивів; символізм; контрастність красивого і потворного, високого і низького; надмірна урочистість і пишномовність ( багатство стилістичних фігур, гіперболи, антитези, алегорія ), увага до національної історії – ознаки стилю
А класицизму
Б бароко
В монументального стилю
Г романтизму
Д реалізму
6. «Не за обличчя судіть, а за серце» - афоризм
А з Біблії
Б Г. Сковороди
В І. Котляревського
Г Т. Шевченка
Д. М. Костомарова
7. Прочитайте уривок із твору «Енеїда» І. Котляревського.
«…збудує сильне царство І заведе своє там панство: Не малий буде він панок.»
Так напророкував Зевс долю
А Енею
Б Турну
В Анхізу
Г Латину
Д Меркурію
8. Перша пісня, яку виконує Наталка («Наталка Полтавка» Івана Котляревського»), це
А «Сонце низенько, вечір близенько…»       
Б «Всякому городу нрав і права…»
В «Ой під вишнею, під черешнею…»            
Г «Віють вітри, віють буйні…»
Д «Гомін, гомін по діброві…»
9. Про кого йде мова: «Написав пісню «Грицю, Грицю, до роботи», композиції: «Кадриль», «Марш», грав комічні ролі, організував у 1812 року у Харкові постійний професійний театр,  був перший час його директором та режисером.
А Г. Квітку-Основ’яненка
Б І. Котляревського
В Марка Вовчка
Г М. Гоголя
Д П. Куліша
10. З якого твору Т. Шевченка слова: «Страшно впасти у кайдани, Умирать в неволі,
А ще гірше - спати, спати, І спати на волі…»
А. «Причинна»
Б. «Минають дні, минають ночі» 
В. «Катерина»
Г. «Мені однаково»
Д «І мертвим, і живим….»
11. Прочитайте уривок.
«Утни, батьку, щоб нехотя  На ввесь світ почули, Що діялось в Україні,
За що погибала, За що слава козацькая На всім світі стала!»
Батьком Т. Шевченко називає
А Г. Квітку-Основ’яненка
Б І. Котляревського
В Марка Вовчка
Г М. Гоголя
Д П. Куліша
12. Заклик до формування української еліти, спроможної взяти на себе відповідальність за долю нації – ідея твору Т. Шевченка
А «До Основ’яненка»
Б «Сон»
В «Кавказ»
Г «І мертвим, і живим…»
Д «Три літа»
13. Головний «секрет» абсурдності самодержавного управління в Росії Т. Шевченко розкриває у творі
А «Доля»
Б «І мертвим, і живим…»
В «Стоїть в селі Суботові...»
Г «Сон» («У всякого своя доля…»)
Д «На вічну пам’ять Котляревському»
14. Безпосереднім поштовхом до написання твору «Кавказ» для Т. Шевченка стала
А подорож в Україну
Б солдатська муштра
В звістка про загибель Якова де Бальмена
Г участь у Кирило-Мефодіївському братстві
Д робота над альбомом «Живописна Україна»
15. Матір, яка після загибелі сина продовжує справу його життя, Т. Шевченко зобразив у творі
А «Причинна»
Б «Катерина»
В «Наймичка»
Г «Марія»
Д «Лілея»
16. Пригодницьким романом за жанром є твір
А «Чорна рада» П. Куліша
Б «Тигролови» Івана Багряного
В «Максим Гримач» Марка Вовчка
Г «Вечір проти Івана Купала» М. Гоголя
Д «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основ’яненка

Завдання 17–20 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і впишіть букву до таблиці (один варіант зайвий)
17. Установіть відповідність між персонажем твору «Чорна рада» П. Куліша та основною ідеєю, яку він виражає.
1 Кирило Тур
2 Яким Сомко
3 Черевань
4 Петро Шраменко
А хутір як осередок національного життя
Б козацьке лицарство і запорозька вольниця
В зрада народних інтересів
Г ідея державності України
Д сімейна ідилія
18. Установіть відповідність між героями, які перебувають у творі в родинних зв’язках.
1 Еней
2 Терпилиха
3 Оксана
4 Череваниха
А титар      Б Гвинтовка       В Наталка Полтавка       Г Марія          Д Анхіз
19. Установіть відповідність між поетичними рядками і назвою твору Т. Шевченка.
1 «Незрячі прозрять, а кривії, Мов сарна з гаю, помайнують.»
2 «Якби ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя.»
3 «Будеш, батьку, панувати, Поки живуть люди; Поки сонце з неба сяє, Тебе не забудуть!» 
4 «Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине...»
А «І мертвим, і живим...»     Б «Ісаія. Глава 35»                           В «До Основ’яненка»            Г «Чигрине, Чигрине...»                     Д «На вічну пам’ять Котляревському»
20. Установіть відповідність між тропом і поетичними рядками, у яких його використано.
1 епітет
2 порівняння
3 персоніфікація
4 гіпербола
А «І сонце гляне, – рай, та й годі! Верба сміється, свято скрізь!»
Б «Пізнав, препоганий, Пізнав тії карі очі, Чорні бровенята...»
В «Защебетав жайворонок, Угору летючи; Закувала зозуленька...»
Г «Кругом хлопці та дівчата – Як мак процвітає.»
Д «А сльоз, а крові? Напоїть Всіх імператорів би стало...»
У завданнях 21–24 запишіть відповідь письмово
21. До жанру балади належать народні твори (запишіть 2–3 назви)
________________________________________________________________________
22. Напишіть афоризми Г. Сковороди       _____________________________________
________________________________________________________________________
23. Напишіть прізвища письменників, що використовували псевдоніми ( 2 – 3 митця )
________________________________________________________________________
24. Провідним у поезії Т. Шевченка «Мені однаково» є мотив ___________________
________________________________________________________________________
Завдання 25 потребує розгорнутої відповіді на запитання

25. Яких настанов Т. Шевченка, на вашу думку, треба дотримуватися українцям XXI ст.?

1 коментар: