03.12.15

Григорій Сковорода

3 грудня  -  293 роки   від дня народження  Григорія Сковороди
співака, музиканта (грав на флейті, скрипці, лірі, сопілці, кобзі), композитора ( писав церковні пісні та світські романси), богослова, педагога-новатора, автора підручників з поетики та етики, поета, байкаря, ученого, філософа, художника (малюнки пов'язані із філософським пізнанням світу), мандрівника. 


 Сковорода
Піти, піти без цілі і мети…
Вбирати в себе вітер і простори,
І ліс, і лан,і небо неозоре.
Душі лише співать: “ Цвіти, цвіти!”
Аж власний світ у ній почне рости,
В якому будуть теж сонця і зорі,
І тихі води, чисті і прозорі.
Прекрасний шлях ясної самоти.
Іти у сніг, і вітер, в дощ, і хугу,
Бо, може, це нам вічний заповіт,
Оці мандрівки дальні і безкраї,
І, може, іншого шляху немає,
Щоб з хаосу душі створити світ. 
                           Юрій  Клен.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • "Бути щасливим - значить пізнати себе, свою природу, взятися за свою долю й робити своє діло" (Г. Сковорода )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Віртуальна екскурсія музеєм
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання  для 9 класу.
Охарактеризувати  особистість за схемою-опорою: час - місце - родина - освіта - діяльність - творчість, використавши фільм та проект.

Запитання тесту №1. Григорій Сковорода.
1. Час ... 16/17/18/19 ст.
2. Місце ...
3. Родина ...
4. Прізвище Сковорода за козацьким реєстром переводиться як ...
5. Навчання ...
6. Дорога пізнання: Київ - Петербург - ...продовжіть ... - Переяслав.
7. У Переяславській духовній семінарії написав .... 
8. Переяславське новаторство заключалося у написанні ... латиномовної поезії/ фігурних  віршів / верлібрових віршів / римованих віршів / інтелектуальної поезії / акровіршів
9. У своїй повісті В. Шевчук назвав Сковороду ...
10. Виберіть сфери діяльності Г. Сковороди ... співак - музикант - пісняр - богослов - педагог-новатор - автор підручників - композитор - поет - байкар - філософ - художник - магнат - мандрівник - просвітитель.  

Запитання тесту №2. Поезія
1. Стиль творчості Г. Сковороди ...
2. Джерелом збірки "Сад божествених пісень" є ...
3. За збірку "Сад божественних пісень" Сковорода визнаний автором ... 
4. Збірка складається із ...
5. Кожна пісня розпочинається  ...
6. Сковорода порівнював життя із ...
7. Крім релігійної спрямованості і звернення до образу Ісуса Христа у піснях використано ...  
8. Яка тема поезії "Всякому місту звичай і права" ...
9. Напишіть  12 мирських спокус, що відволікають людину від її  призначення (10 пісня)
10. Головним орієнтиром життя людини, на думку Сковороди, має стати ...., так як життя швидкоплинне (30 пісня).
11. Назвіть єдину політичну поезію Г. Сковороди...., що він називає найважливішим, що і визначає сутність та процвітання держави. 
12. Поетичну симфонію "Сковорода" створив Павло .... 

Запитання тесту  №3. Байки
1. Байка - це...
2. Збірка "Харківські байки" складається із ...
3. Байки Сковороди - це роздуми про ..., використано біблійні елементи ... 
4. У байці використно засіб ....
5. Які християнські доброчинності розкриваються у байках ... / назвіть 5, назви творів/
6. Байка "Собака та вовк" про доброчинність ...
7. Байка "Бджола й шершень" про доброчинність ...
8. Байки й афоризми Сковороди мають характер ...
9. Яке повчання /філософська ідея/ звучить у байці "Бджола й шершень"... 
10. Байку Сковорода розглядав як жанр ... сатиричний / релігійний / філософський / пригодницький / оповідний. 
11. Байки Сковороди мають структуру ... 
12. Новаторство збірки "Харківські байки" - ...

Запитання тесту  №4. Що символізують герої байок Сковороди? Віднайди відповідність.
1. Сирена                                             самопожертва                      
2.Бобер                                                погибель для душі         
3. Слон                                                  повільність, флегматичність 
4. Рись                                                  мудрість  
5. Олень                                               першопочаток, суть  
6. Соловей                                           вірність у коханні
7. Горлиця                                            гострозорість 
8. Джерело                                           сила, розум       
9. Змій                                                   божественість 
10. Сонце                                             життєва енергія
11. Орел                                               розквіт життя
12. Черепаха                                       мудрість, зло, гріх     

Запитання тесту  №5. Доповніть філософські афоризми Григорія Сковороди.
1. Думка - головна наша ... 
2. Бог подібний до багатого фонтана, що ...
3. Там де дух, там і ...
4. О люди! Навіщо ви дивуєтесь океану? Ідіть, поверніться додому! ...
5. Пізнай себе, а ...
6. Серце - джерело ...
7. Кожен є той, чиє ...
8. Бути щасливим значить пізнати себе... й робити ....
9. Щастя, як річ потрібна, дається ...
10 Бери вершину і ...
11. Визначай смак не по шкаралупі, а по ...
12. З усіх утрат втрата ...

Завдання. 
Скласти фігурний вірш-пораду до однокласників  за філософськими ідеями Г. Сковороди у вигляді "Гірки"
Живіть,
працюйте,
приносьте користь,
будьте щасливими,
діліться своїми знаннями,
прислухайтесь до мудрих слів,
не дійте всупереч своїй природі,
пізнавайте себе, а пізнавши - вдосконалюйте!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Визначити життєві орієнтири через "Відкриття  через  портрет" / на вибір /

 Запитання.
 1.  Як прижиттєвий портрет невідомого художника  відкриває особистість цього митця?
 2.  Яка роль контрасту кольорів: темного і світлого?
 3.  Які деталі, на вашу думку, є символічними і 
    наближають до розуміння Г. Сковороди як людини часу? 
 Завдання.
 Прокоментуйте Сковороду: “ Фарба, то не що інше, як порох та порожнеча; малюнок чи пропорція й розташування фарб – ось де сила”.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Запитання.
 1. Чому художник П. Шпорчук створив саме такий портрет  
     Сковороди? Що він прагнув нам відкрити в  
     особистості цього митця?
 2. Чому акцент зроблено на контрастні кольори:  
     білий, червоний, чорний? Чому саме таке їх 
     поєднання? Чому білого найменше, а 
     червоного найбільше?
 3. Яка роль допоміжних деталей? Роль рук та
     книги.
 4. Чи випадково книга кольору трави?
 5. Чи випадковим є саме такий фон?  Роль дороги.
Завдання.
      Підберіть афоризми і висловлювання митця, що підтверджували б вашу думку.

Завдання.
Прокоментуйте думку Сковороди, визначте ключові філософські ідеї:
“Золотом можеш купити село – річ трудну, бо не вельми потрібну. А щастя, як річ найбільш потрібна, дається всюди даром. Повітря і сонце завжди з тобою, всюди й даром; а все те, що від тебе геть тікає, знай, що воно чуже й не вважай за своє”.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


   Запитання. 1.Визначити, як  поезія Юрія Клена співзвучна з   художнім полотном В. Кравченка "Мандрівний  філософ" 
  2.    Роль кольористики у розкритті сутності особистості. 
  3. Ваше відкриття символічних деталей полотна ( воли, дорога, посох, сопілка).






----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Запитання. 1. Визначити символічні деталі полотна Г. Галкіна "Біля джерела"    Як вони розкривають особистість? 
 2. Яка роль дуба, коріння та джерела?
 3. На які філософські ідеї звертає автор увагу?
 Завдання.
 1. Прокоментуйте думку Сковороди: “ Бог подібний до багатого фонтана, що наповнює різні сосуди по їхній вмістимості. А над фонтаном напис: нерівна всім рівність”.  
 2. Запишіть думки Г. Сковороди, де пропагуються ідеї “ матерія є вічною”, “пізнай себе”.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Запитання.
1. Прокоментуйте, яку особистість можуть відкривати саме такі  образи?
2. Чому саме на них звернена увага?
3. Які філософські ідеї відкрила для вас картина?
Завдання.
Створіть символічний натюрморт  особистості Г. Сковороди. 



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • План-основа  літературного  дослідження.  «Григорій Сковорода: подорож за щастям».
1. Сковорода без штампів: унікальність вибору життя.
2. Освіта.  Хто ми є і куди йдемо.
3.  Музика як шлях до популярності.
4. «Пізнай себе»: Сковорода й антична культура. «Дві натури».
5. Сковорода і Біблія. «Три світи»: макрокосмос (природа), мікрокосмос (людина)
    та світ символів ( Біблія).
6. Переяславський колегіум – найкоротший і найважливіший період життя. "Сад божествених пісень". 
7. «О свобода! В тебе я начал мудрость!»
8. «Людське різнопуття»: істини, пізнання, любові чи фарисейства та сріблолюбства. Кожен обирає сам.
9. «Все минає, серцем людина вічна.»
10. Харківський колегіум. "Байки Харківські". Життя як театр. «Нерівна рівність».
11. 25-тирічна мандрівка  Слобожанщиною.
12. Життя як дорога. «Як виміряти свій світ, коли не вмієш виміряти себе?»
      Прагнення відшукати внутрішню гармонію у негармонійному світі.
13. «Сродність» як шлях до щастя.
14. Ідеї, думки, відчуття, щастя – то фонтан, що людина має знайти у собі.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Немає коментарів:

Дописати коментар