9 кл. олімпіада

Варіант 1.
Українська мова
1. Напишіть твір-мініатюру на одну з поданих тем. У тексті твору використайте складносурядні та складнопідрядні речення, прикладки, вставні слова.
Заговори, щоб я тебе побачив (Сократ).
Усяке слово, якщо за ним не буде справ, уявляється даремним і пустим (Демосфен).
Спершу слово зваж. А тоді скажи (Народна творчість).
12 балів
2. Запишіть, розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте структурну схему речення, зробіть його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним, якою частиною мови воно є, давайте загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).
Страшні слова коли вони мовчать
Коли вони зненацька причаїлись
Коли не знаєш з чого їх почать
Бо всі слова були уже чиїмись
Л. Костенко
8 балів
3. Спишіть, підкресліть підмети та присудки, визначте вид односкладних речень. Вставте пропущені букви або зніміть риску.
Хліб чес..но вч..т..ся здобувати, умійте й крихту шанувати. На/дворі тиша. Не/допускайте до душі дв..вірних. Не/забудуть тих днів ні/коли. Ось прича..всь і жду. А по/над бер..гом у росі туманам ще дріма..т..ся. У бабці завжди пахло чебр..цем та м..ятою. Уже по/полудн..вали.
8 балів
4. Запишіть частки за групами, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте вживання слів.
(Аби)де, аби(но), або(ж), (бозна)звідки, (будь)коли, буцім(то), все(ж), де(б), де(б)то, де(ж)таки, (де)інде, де(небудь), (де)як, досить(таки), еге(ж), звідкіля(сь), (казна)на(чому), коли(б)то, коли(сь) (то), котрий(небудь), мов(би)(то), ось(де), ото(ж), скільки(то), так(таки), тільки(що), тоді(то), уже(ж)бо, (хтозна)скільки, (хтозна)на(чиєму), чий(небудь), що(весни), що(далі), як(би)(то), який(небудь), як(то).
9 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем: «Суть філософських пошуків Сковороди».
12 балів
2. Спробуйте створити монолог Терпелихи «Шлюб за розрахунком чи кохання?» (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»).
12 балів
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Назвіть представників полемічної, драматичної, віршованої літератури кінця XVI століття.
2) Назвіть корифеїв українського театру, які творили сценічну славу «Наталці Полтавці» І. Котляревського.
3) Назвіть українські народні пісні, які використав І. Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка»
4) Назвіть основні етапи весілля.
5) Які ви знаєте приклади перекладної світської літератури доби Київської держави?
6) Що таке «Вертепна драма»?
6 балів
4. Укажіть, яке з понять випадає з логічного ряду: постпозиція, експозиція, кульмінація, тема, розв’язка. Свій вибір обґрунтуйте.
5 балів    Всього 72 бали
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 2.
Українська мова
1. Що таке мовний етикет?  Які традиції українського народу відображено у правилах мовного етикету? Напишіть кілька прикладів різдвяних віншувань і побажань.
                                                                                                                                      8 балів
2. Запишіть речення, поставте розділові знаки, виконайте синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є). Виконайте морфологічний  розбір виділеного слова.
Весняний вітер нетерпляче зітхає оббігаючи узлісся та розвіваючи гілля плакучій березі (Леся Українка).                                                         
9 балів
3. Виправте помилкові словосполучення.
Не чути пісню, чекати сестру, знущатися над братом, бігти наввипередки, два фахівця, перетворитися в камінь, замислитися над долею, очисти двір, бігати по вулицям,  чотири банана, збагнути смисл, дякувати батька.
6 балів
4.Випишіть слова, у яких явище спрощення фіксується і у вимові, й на письмі
            Шіс..надцять, аген..ство, зап’яс..ний, улес..ливий, форпос..ний, жаліс..ливий, гус..нути, особистіс..ний, радіс..ний, гігант..ський, облас...ний, доблес..ний.
           
4 бали

Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем:
1.Гроші – усьому голова? (за п’єсою І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»).
2.Людина та її доля в поезії Т.Шевченка «Минають дні, минають ночі».
3.Філософія чину і мудрості у творах Бориса Олійника.
12 балів
2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1)   На які групи поділяються українські народні думи?
2)  Хто сказав: «… думи мали великий вплив на стару й нову українську літературу, годували Котляревського, Гоголя, Квітку, Шевченка, Щоголіва і матимуть ще немалий вплив із зростанням української національної свідомості».
3)    Яких персонажів називають головними, а яких – другорядними?
4) Назвіть кобзарів та лірників-виконавців народних дум.
5) Як називається перша збірка оригінальних поезій Лесі Українки?
5        балів

3. Закінчіть вірш несподівано, непередбачувано для героя, явища, події.
Хмари у руці

           У малесеньку ріку,
     Що ховається в ярку,
       Впали дві хмарини білі
     І гойдаються на хвилі.
      До ріки я вмить підбіг,
         Щоб мерщій спіймати їх.
        Раптом …………………..

5 балів
5       балів
4. За поданою характеристикою назвіть персонажа.
1. «У неї я й заквартирував. Досвідком мене забирав самоскид, що возив на поля міндобрива. Приплентувався ввечері, приносячи в сіточці хліб, згущене молоко в банках, що траплялося в продмазі».
2. «…Був він гордий та завзятий, але ж тільки на упертість та на гордощі багатий».
3. « Впала на ноги, не попускаючи своєї зброї. В руках стискала сильно сріблом оковане ратище; через плечі  у неї  висіли міцний лук і сагайдак зі стрілами, а за гарним шкіряним поясом, що, мов вилитий, обхапував її стрункий дівочий стан, застромлений був топір і широкий мисливський ніж з кістяними черенцями».
4. «Дівчата й справді любили з ним гратись, дивитись у його журні сині очі, слухати його поважну, повчальну мову, коли він щось розповідав їм – або роз’яснюючи, як треба гратись, або розказуючи якусь цікаву побрехеньку чи довгу заплутану казочку».
                       4 бали                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Всього  53 бали

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 3.
Українська мова
1. Прочитайте  вислів відомого філософа та прокоментуйте його. Що ви знайшли для себе цікавого? Які думки могли б вам допомогти більше пізнати себе і навіть виправити ваші вади?
Хочеш бути розумним – навчись розумно запитувати і спокійно відповідати. Уважно слухати і замовкати. Коли більше нема чого сказати (Ф.Ларошфуко).
8 балів
2. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте структурну схему речення, зробіть його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним, якою частиною мови воно є, дайте загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).
            Коли берег упав оголивши бронзову спину нерухомої води Шептало не стримавсь і побіг грузнучи в піску та задихаючись від незнаної досі нестерпної та все ж солодкої спраги яку вільно було вгамувати живою а не іржавою водою.                                  8 балів
3. Відредагуйте запропоновані словосполучення.
У тексті зустрічаються помилки, підняти важливе питання, використати планшет у якості комп’ютера, включи утюг, різка біль, самий досвідчений доктор, сто років тому назад, зробити слідуючим чином.                                                                                                 8 балів

4. Розкрийте дужки, написавши слова разом, окремо або через дефіс.
Чим (би) (то), (що) правда, ав (же) (ж), (таки) мітингував, мітингував (таки), (що) (три) години, (як) найвіддаленіший, так (таки), (від) (бозна) кого, (от) моя книжка, (що) (то) за краса, тим (то), пізнав (таки), (чим)скоріше.
7 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну із запропонованих тем:
1.Чи можна вважати Миколу Гоголя великим українцем?
2.Любов Возного – щире кохання чи пародія на кохання?
3.Він між нами тепер! Він зібрав нас усіх!
  Хто ж на поклик його озветься?
  З-поза довгих ста літ чи ви чуєте сміх
 То Іван Котляревський сміється
                                               (М.Вороний).                                                                       12 балів
2. Літературний  портрет.
Пригадуючи основні віхи життя митців (важливі події, збірки тощо), напишіть літературний міні-портрет (10-20 речень) Івана Карпенка-Карого або Тараса Шевченка.
 4 бали
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Патерик – це …
2) Назвіть найвідоміші трактати Г.Сковороди.
3) «Казку про яян» написала…
4) Якою мовою розігрувалася вистава у верхній частині вертепу, а якою – у нижній? Чим це зумовлено?
5) Теонім – це… Наведіть приклади теонімів із художніх творів.
6) Які художні засоби наявні в рядку «Заглядає в шибку казка сивими очима»?
6 балів
4. Із погляду теоретика літератури… (одне із двох запитань на вибір).
1. Внесок  Києво-Могилянської академії (КМА) у розвиток української літератури та культури ХVІІ-ХVІІІ ст. (назвати «могилянців»-представників давньої української літератури, їхні ключові твори, окреслити специфіку навчальної підготовки у КМА, зокрема із предметів гуманітарного циклу).
2. Специфіка осмислення античності (мотивів, образів, тем із античної літератури) в українській літературі ХІХ ст. (на матеріалі творів І.Котляревського, Т.Шевченка та ін.).
10 балів

Всього 63 бали

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 4.
Українська мова
1. Прочитайте  висловлювання Олеся Гончара й прокоментуйте його у формі твору-роздуму. Чому українська мова є однією з найбагатших мов з-поміж слов’янських? Як слід оберігати рідну мову?
Віками народ витворював цю мову,  одну з найбагатших мов слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою… Зажило українське слово шани й визнання серед народів близьких і далеких.  
                                                                                                   12 балів
2. Запишіть речення, виконайте синтаксичний розбір (підкресліть головні та другорядні члени речення, дайте загальну характеристику, визначте типи членів речення та засоби їх вираження). Виконайте морфологічний  розбір виділеного слова.
Українська тема у творчості Айвазовського присутня і в образах міст, і в самих краєвидах Чорного моря, по якому плавали човни ще князя Олега й козацькі чайки.                                                          
9 балів
3. Запишіть тільки словосполучення, назвіть вид підрядного зв’язку.
Наша країна, буду виконувати, як мокре горить, молодіжний фестиваль, для тебе, безмежно щасливий, найбільш відомий, серед нас, пошепки говорити, особливо старанно, повернути на своє, співати йдучи, лине пісня, свято пісні, радість пізнання, потемнілі трави.
4 бали
4. Подані слова поставте в родовому відмінку однини, поясніть вибір закінчень за допомогою правил.
            Квадрат, радіус, джаз, холод, піаніст, сегмент, абзац, добуток, кришталь, вокзал, крик, візир, ураган, гармидер.
7 балів

Українська література
1. Опишіть, як лірична героїня вірша Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі» розуміє поняття щастя. Чи співзвучне воно з вашим уявленням?
12 балів
2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
4)  У якому  вірші Т. Шевченка наявні образи-символи: віти, могила, орел.
5)  Назвіть твори Т. Шевченка, написані на засланні.
6)  Т.Шевченко входив до  …
4) Укажіть художній засіб у рядках «ніч, стогнучи йому грозою, птиць збудила».
5) Хто автор слів: «Він  був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури»?
7)   Виправте помилку у формуванні теми вказаної пісні.
Тема пісні «Засвіт встали козаченьки» - відтворення трагічної долі парубка через його нероздільне кохання.
7) Якщо люди стануть «про їжу тільки дбати, про дух забувши свій» (В.Самійленко. «Не вмре  поезія»), тоді …
7 балів
3. Складіть кросворд «Народний гумор» (8-10 слів).
5 балів
6       балів
4.За поданою характеристикою назвіть персонажа.
- «Голова завзята», «славний козаче»,  «виступає попереду війська».
-  «…Не маю долі», «…Треба в лісі жити, бо не маю хати».
- «А я ляхів не боюся і гадки не маю – За собою великую потугу я знаю».
- «Із панами бився, І за те він слави гарной залучився».
4 бали                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Всього 60 балів

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант  5.
Українська мова
1.Напишіть твір-роздум на тему «Роль планшетного комп’ютера в житті людини: переваги й недоліки», використовуючи:
1) професійну комп’ютерну лексику;
2) односкладні речення;
3) складні речення;
4) відокремлені означення;
5) вставні слова.
12 балів
2.Запишіть, розставте пропущені розділові знаки. Побудуйте структурну схему речення, зробіть його повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним, якою частиною мови воно є, дайте загальну характеристику всій конструкції та компонентам як простим реченням).
Маючи намір вивчати українську мову славетний російський класик Іван Тургенєв звернувся до Тараса Шевченка аби той порекомендував прозу якого письменника варто читати як зразок літературної мови.
8 балів
3. Випишіть лише ті слова, де звук і виник внаслідок  чергування з о або е.
            Ліс, сузір’я, вітер, пісок, узвіз, очікувати, робітник, білий, місяць, схід, прізвисько, свідчення, корінчик, діло, горіх, випікати, зачіпає, річка, рів, сіно, щічка, сніг, невід, радісно, спів, Харків, місто, пішки, прізвище, рід, звір.
4        бали
4.Розкрийте дужки, написавши слова разом, окремо або через дефіс.
(Хімічно) зв’язаний; (за) (пані) брата; (на) відліг; (в) нічию; (до) чого; (на) (в) перейми;  (при) вселюдно; (на) (в) тікача; (ані) чичирк; (над) силу; (по) простацьки; (десь) інколи; (без) (кінця) краю; (ні) (на) гріш;  (по) латині; (видовжено) (тупо) конічний; (азотисто) водневий; (мі) (бемоль).
9 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну із запропонованих  тем.
- «Ні одна книжка у світовій літературі не мала такого значення,  як  «Кобзар» для України» (за творчістю Т.Шевченка).
- Зображення  «українського світу»: побут, історія, фольклор, жива мова (за творами І. Котляревського).
- «Як хочеш бути щасливим, не шукай свого щастя за морями, …не мандруй по Єрусалимах, …те, чого прагнеш, з тобою, …воно всередині тебе» (за творчістю Г. Сковороди).                     
12 балів
2. Доберіть прислів’я, крилаті вирази, фразеологічні звороти, що виражають головну ідею твору «Енеїда» І.Котляревського (не менше 8)
4 бали
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) У якій із байок Г.Сковороди засуджено самодурство панства?
2) Трактат – це… хто писав трактати?
3) Українською мовою Біблію перекладали…
4) Про які три світи писав Г.Сковорода у своїх філософських творах?
5) Теонім – це… Наведіть приклади теонімів із художніх творів.
6) Назвіть найхарактерніші риси українського бароко (не менше трьох).
6 балів
4. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка заповніть «паспорт» твору:
              По вгородам бур'янець i величенький, та нiхто ж то його i не дума полоти, хоч сапки i лежать бiля нього; а промеж грядок з розсадою та буряками та прочою овощою добре справляються, хрюкаючи, свинi з поросятами, i байдуже, щоб що-небудь хазяйкам зоставити: усе повиїдають i носом копають такi новi грядки, що лиха матерi опiсля них хазяйка i у два дня у лад не доведе; а тепер нiкому їх i вигнати, бо нема нiкого...
1. Автор. 2. Назва твору. 3. Літературний рід. 4. Жанр. 5. Тема.
6. Сюжетні лінії. 7. Головна ідея твору. 8. Головні герої твору.
9. Композиція. 10. І. Я. Франко про автора.                           
10 балів

Всього 65 балів

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Варіант 6.
Українська мова
1.      Напишіть твір-роздум  «Шукайте папороті цвіт у своїй душі».                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           12  балів
2.      Зробіть синтаксичний розбір речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є. Виконайте морфологічний аналіз підкресленого слова.
            Під промінням сонця садки вбиралися в рясні шати, помережані білими розводами пахучого цвіту, а степ вкрився зеленим килимом.                                                       8 балів
3.      Поставте подані іменники в родовому відмінку однини.
Закон, грім, вітер, пісок, предмет, Вітер, кобзар, трубадур, хліб, документ, рядок, пейзаж.                                                                                                                                                                                                                                                                                                6 балів
4.      Поставте подані числівники в орудному відмінку.
431, 704398, 770, 990, 114, 658.                                                                                 6 балів

Українська література

1. Напишіть творчу роботу на  тему: Книга для мене – це…                                              

12 балів

2. На основі особливостей художнього стилю уривка заповніть «паспорт» твору:

1. Автор.
2. Назва.
3. Жанр.
4. Літературний рід.
5. Тема.
6. Головна ідея.
7. Історія написання.
8. Головні герої.
- Спіткнувсь чоловік…
Одні співчували йому убого,
Інші не втримались докорять:
- Треба дивитись ото під ноги,
Так можна голову потерять…
Трохи в футбола пограли словами,
Обсмакували чужу біду.
А він знову йшов.
І дивився прямо.
І знову
Натхненно творив ходу!
8 балів
Всього 52 бали
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Варіант 7.
Українська мова
1. Напишіть твір-роздум  «Для того, щоб створити щось красиве, треба нести красу в душі».
12 балів
2. Запишіть речення, поставте розділові знаки, зробіть синтаксичний розбір, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є.
На південь широченною площиною розлився Дніпро  вибиваючись прудкими хвилями зі скелястих берегів на луки  відбиваючи в собі блакитне небо й проміння червоно-золотого вечірнього сонця  (за А. Кащенком).
8 балів
3. Доберіть до іншомовних слів українські відповідники, запишіть.
Абітурієнт, абсолютний, азарт, бібліофіл, контракт, контраст, ідеальний, еталон, фотографія, субсидія.
5 балів
4.Підберіть до поданих фразеологізмів синоніми.
Високо нестися -
Ні пес ні баран -
Розминутися з правдою -
На голках сидіти  -
По перше число -                                                                                                         5 балів

 

Українська література


1.      Напишіть фанфік на тему: «Не все те невірне, що тобі незрозуміле» Г. Сковорода.
12 балів
2. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:
1.  Автор.
2.              Назва.
3.              Жанр.
4.              Літературний рід.
5.              Тема.
6.              Головна ідея.
7.              Історія написання.
8.              Головні герої.

Ладить юриста на смак свій права,
З диспутів учню тріщить голова,
Тих непокоїть Венерин амур,
Всякому голову крутить свій дур
8 балів

Всього 50 балів

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 8.

Українська мова
1.  Відредагуйте речення.

1.  У Вас такий стрункий ніс.
2.  Нічия для нас – благоприємний результат.

3.  Пам’ятайте, що дотримання правил користування газовими приладами є запорукою нещасних випадків.

4.  В кінці базару, біля господарського магазину продаються соснові ялинки.
5.  Шановні покупці! Доставка овочів додому – скоротить ваш час.

6.  Годинники на ремонт приймаються щодня, крім неділі, понеділка, п’ятниці та суботи.

6 б.

2. Наведіть приклади і визначте особливості правопису відмінкових закінчень іменників чоловічого роду ІІ відміни твердої та мішаної груп у давальному відмінку. Навіщо це треба знати?

4 б.

3. Поясніть значення слів.
1.  Хоральний, хоровий.
2.  Професійний, професіональний.

3.  Контингент, континент.
4. Діалектний, діалектичний.
4 б.

4. Поясніть значення наведених фразеологізмів. До кожного з них доберіть по два синоніми-фраземи.
Викинути з голови; крізь землю провалитися; кинути на зуб; жижки трусяться.

8 б. 5. Прочитайте речення, розставте розділові знаки, підкресліть члени речення, виконайте повний синтаксичний розбір речення (загальна характеристика речення, побудова структурної схеми речення, загальна характеристика компонентів складного речення як формально простих) та синтаксичний розбір виділеного словосполучення.

А люди все лан засівали на хліб на розраду на мир і нищили кривди навали щоб зватися знову людьми (В. Крищенко).

8 б.
Українська література 9 клас
1. Напишіть твір-роздум на одну з тем:
1.  «Духовність як етична досконалість людини» (за творчістю Григорія Сковороди).
2.  «Не поспішай своє сказати слово, якщо воно не визріло в тобі» (Олексій Довгий).

3. «Духовні зерна» Біблії».
12 б.

2. Чітко й лаконічно дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.
1.  Історична повість – це …
2.  Визначте жанрові особливості твору «Бондарівна».
3.  Назвіть найдавніші книги Київської Русі.

4.  Назвіть етап весілля, під час якого виконували таку пісню: А де теє гілечко вилося?

Та вилося гілечко в бору, Та привезли бояри до двору. Вийшли дружечки, узяли,

У нову світленьку внесли …
4б.

3. Поясніть крилатий біблійний вислів «вавилонське стовпотворіння» і наведіть приклад його застосування в повсякденному житті.
3 б.

4. Виконайте ідейно-художній аналіз ліричного твору (жанр, тема, основна думка, зображувально-виражальні засоби, віршовий розмір, вид рими).
***



Три слова просять тільки підібрати, Щоб королеву-зиму описати…

Ну, що ж, три слова — просто, це можливо. Зима — це казка, чарівниця, диво!

У трьох словах всього не передати, То, може,ще три слова підібрати? Зима на різну дивину багата, Морозна, білосніжна і крилата.

От ще три слова, та й цього замало, Бо сонце промінці свої послало.



Зима враз стала гарна, промениста, Холодна, чиста, світла і барвиста… В снігах аж сотні вогників заграло, Довкілля зразу кольорове стало.

Бездонне чисте небо засиніло
І  на душі відразу заясніло…

І сонечко зійде, все зацвіте барвисто, Казково спалахне й засяє урочисто. Красу ж не важко передати в слові, Бо слів багато є у нашій рідній мові.
(Н. Красоткіна) 12 б.    Усього: 61 б.



Немає коментарів:

Дописати коментар