11 кл. олімпіада

Варіант 1.

11 клас
Українська мова
1.Шановний учаснику олімпіади, як відомо, до винаходу сучасних засобів передавання інформації листування було основним різновидом спілкування. Жанр написання листів одержав назву епістолярний (від грецького слова epistole, що означає «послання, лист»). Нині епістолярний жанр, у зв’язку з появою Інтернету, переживає друге народження, позаяк одним із перших застосувань комп’ютерних мереж був обмін листами через електронну пошту. Переваги її незаперечні. Користуючись електронною поштою, варто пам’ятати, що тут треба дотримуватися особливого етикету. Окрім того, в електронних листах з’явилася і своєрідна стилістика.
Завдання: спробуйте скласти перелік правил для чемного, ввічливого електронного листування (щось на кшталт «Етикет електронних листів»). Запропонуйте також правила спілкування в Інтернеті і правила стилістичного оформлення електронних листів.
12 балів
2.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Побудуйте його структурну схему. Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням.)
І я тобі сказати чесно мушу ти можеш лущить м’яч немов горох але коли вже замахнувсь на душу дивись щоб не спіткнувсь на чотирьох.

Відповідь.
1. Розставляєш пропущені розділові знаки.
1 І я тобі сказати чесно мушу, ти можеш лущить м’яч, немов горох, але, коли вже замахнувсь на душу, продовження 3 дивись, щоб не спіткнувсь на чотирьох.
2. Схема.
- підкреслюєш головні, щоб виділити частини.
- 5 граматичних основ, значить - 5 частин
3. Члени речення. 
- підкреслюєш  другорядні сама = самостійні частини  мови; немов горох - порівняльний зворот = обставина; і, але, коли, щоб = сполучники, вони не підкреслюються.
! Пам'ятай: хто, який, чий, котрий = займенники, вони є членами речення, їх треба підкреслювати.
Що - займенник, якщо замінюється  хто, який, чий. 
Що - сполучник, якщо заміна не відбувається.
Коли - прислівний, якщо в цій частині падає логічний наголос,
Коли - сполучник, якщо наголос не падає. 

4. Характеристика.
Речення розповідне, неокличне, складне, 5-тикомпонентне, безсполучниково-сполучникове (сурядно-підрядне; з неоднорідною супідрідністю).
1 - 2 частини - безсполучникове речення, відношення  одночасності 
2 - 3 частини - складносурядне речення, відношення протиставлення
3 - 4 частини - складнопідрядне обставинне часу
3 - 5 частини - складнопідрядне  обставинне  мети

1 частина - двоскладна, поширена, повна, неускладнена
2 частина - двоскладна, поширена, повна, ускладнена  порівняльним зворотом
3 частина - односкладна, означено-особова, непоширена, повна, неускладнена  
4 частина - односкладна, означено-особова, поширена, повна, неускладнена  
5 частина - односкладна, означено-особова, поширена, повна, неускладнена  


8 балів
3.Оберіть правильну форму родового відмінка однини наведених іменників.
Портфеля - портфелю, малюнка – малюнку, піджака – піджаку, хліба – хлібу, баскетбола – баскетболу, танця – танцю, гніва – гніву, пароплава – пароплаву, рукопису – рукописа, поштовху – поштовха, успіху – успіха, вівторка – вівторку, мільйону – мільйона, атома – атому, лісу –ліса,  оркестру – оркестра, трактора – трактору, винятку – винятка, способу - способа, ляпасу – ляпаса, ривка – ривку, стилю – стиля, синтаксису – синтаксиса, долара – долару, тижню – тижня.
10 балів
4. Побудуйте сполучення слів, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте вживання відмінкових форм іменників, що в дужках.
42 (рік), 6 (лист), 33 (комплекс), 8 (будинок), 64 (папка), 86 (гривня), 3 (автобус), 436 (квартира), 32 (оберемок), 103 (варіант), 65 (зошит), 704 (фігура), 73 (комплект), 9 (журнал), 2 (телефон), 7 (номер), 3 (поверх), 64 (різновид), 22 (чоловік), 163 (олівець), 2 (торт), 18 (пасажир), 324 (учень).
7 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем:
1) Проблема готовності українського суспільства бути українським (за комедією «Мина Мазайло» М. Куліша).
2) «Це хтось диктує з-понад світу непередбачені слова» (Л. Костенко). Філософія творчості українських поетів XX століття.
3) Творчі пошуки митців – шістдесятників як вираження громадянської позиції індивідуальності.
12 балів
2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Назвіть найвідоміші твори Остапа Вишні.
2) Які дати літературного календаря відзначатимуть у 2013 році?
3) Дайте визначення поняття «іронія».
4) Яку ідейну позицію обстоював М. Хвильовий у літературній дискусії 1925-1928 р.р.?
5) Яка вистава М. Куліша поклала початок діяльності геніального актора й режисера Леся Курбаса?
6) Назвіть великих майстрів пригодницького роману в українській літературі. Наведіть приклади.
6 балів
3. З погляду теоретика літератури з’ясуйте, які особливості українського модернізму.
8 балів

4. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:

Розумів тепер, що вона завжди присутня була в його душі, як кличний дзвін із далечини, що породжувала в ньому своїм подихом тривогу, з'явилась йому в мріях, і він не пізнавав її аж досі; що і в інших він любив тільки її, а в ній любив щось безмежно далеке, якийсь неспізнанний спогад, ледве чутну луну з-за горбів свідомості. Він почував тепер, що не забував її ніколи, що шукав її весь час у нетрях міста, і вона була тим вогнем, що горів у нім, пориваючи вдалеч. Вертаючись до неї, він знаходив себе. Вертаючись до неї, він ніби відживляв те, що загинуло, те, що зникло від його хибності, те, що сам у засліпленні зруйнував.


1.    Назва
2.                Автор.
3.                Рік написання.
4.                Літературний рід.
5.                Жанр.
6.                Авторський підзаголовок твору.
7.                Провідний мотив.
8.                Ідея.
9.                Сюжет твору.
10.         Головний композиційний прийом.

10 балів

Всього 73 бали

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Варіант 2.
Українська мова
1. Поміркуйте над словами Г.Сковороди: «Не можна щось побудувати словом, якщо те ж саме руйнувати ділом». Свої роздуми викладіть у формі листа або замітки.
12 балів
2. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Виконайте повний синтаксичний розбір речення (підкресліть члени речення, побудуйте структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням, надпишіть над кожним словом частини мови).
            1 Тільки іноді в озерці , 2 що утворилося під час травневих дощів,  продовження 1 біля перемички закричить качкаабо затріпоче риба,  4 що хтозна-як і звідки потрапила сюди чи то з невисоких плес, 5 яких немало буває навесні по широкій долині річки,  чи то, може, запливла під час весняної повені з Дністра (О.Гончар).

Не аналіз, а складні моменти:
!Кома між 1 і 3 не ставиться, бо є спільна  обставина, хоч речення складні, і це не однорідні члени, які не відокремлюються при одиничному розділовому.

У середині 1 го - 2-га підрядна  частина.
! Що у 4-му реч. є займенник, а значить підмет (замінити яка).

1 - 2 частини - СПР означальне ( тип визначається запитанням)
1 - 3 част. - ССР, відношення розділове
3 - 4 част. - СПР означальне
4 - 5 част - СПР означальне

4 част. - двоскладна, поширена, повна, ускладнена однорідними присудками
5 част - односк., безособова, поширена, повна, неускладнена 
8 балів
3. Запишіть слова  правильно.
            Медв..яний, без..ядерний, зв..язаний, п..юре, Кир..ян, В..ячеслав, Прип..ять, п..єдестал, рутв..яний, дит..ясла, мавп..ячий, моркв..яний, розм…якшити, м..юслі, к..янті, р..юмсати, різдв..яний, Стеф..юк, напів..ява, Присейм..я.
5 балів

4. Узгодьте числівники з іменниками.
            Два (сценарій), чотири (університет), сто чотири (кілограм), півтори (тонна), півтора (рік), півтораста (гривня), три з чвертю (гектар), два з половиною (кілометр), третина  (вартість), троє (жінка), півтора (день), три (учні).
6 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем:
1) Модерність  і надчасова актуальність художнього світу Тараса Шевченка.
2) Чи може сучасна молодь освідчуватися в коханні, послуговуючись українською поезією?
3) Чи можна вважати позитивними когось із героїв комедії «Мина Мазайло»?                        
                          12 балів
2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) З якої статті Миколи Хвильового почалася літературна дискусія 1925-1928 рр.?
2) «Аристократизм духу», культ рівноваги, захоплення античністю – це складові естетичної платформи  … .
3) Який фільм О.Довженка увійшов у дюжину шедеврів світової кінокласики на всесвітній виставці в Брюсселі (1958р.)?
4) Драматичний етюд  це -
5) Імпресіонізм це -
6) Хто сказав про І.Нечуя-Левицького «Колосальне всеобіймаюче око України»?
6 балів

3. Із погляду теоретика літератури з’ясуйте, особливості українського модернізму
        4 бали
4. Літературний портрет.
            Пригадуючи основні віхи життя митців (важливі події, збірки тощо), напишіть літературний портрет (у публіцистичному стилі або у формі есе, обсяг до 1 стор.) Михайля Семенка  або Миколи Зерова.                                                                               5 балів

Всього 58 балів

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 3.
Українська мова
1.Поміркуйте над словами Олександра Довженка: «Тільки сміхом можна беззлісно знищити зло». Поясніть, як ви розумієте це висловлення в сучасних умовах розвитку українського суспільства. Аргументуйте свою думку, наводячи приклади з історії та художньої літератури. Як ви вважаєте, що є дієвішим у наш час – добрий гумор, іронія чи сарказм? Уточніть, як ви розумієте ці поняття.
12 балів
2. Прочитайте початок тексту. Визначте його тип і стиль мовлення. За пропонованою схемою побудуйте складне речення як продовження міркувань Бориса Антоненка-Давидовича:
            З того, як говорить людина, можна уявити собі її загальний розвиток, її освіту й культурний рівень. Правильно й чисто говорити рідною мовою може кожний, аби тільки було бажання. Це не є перевагою вчених,  письменників чи вчителів. Це – не тільки ознака, а й обов’язок кожної культурної людини.
[…, (хто…)…], (бо…); […], (що…),  (як…).
Виконайте повний синтаксичний розбір змодельованого речення (підкресліть члени речення, побудуйте структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням), надпишіть над кожним словом частини мови.
8 балів
3. Запишіть подані імена по батькові в кличному відмінку.
            Юлія Геннадіївна, Наталія Анатоліївна, Ілля Семенович, Генріх Віталійович, Наталена Михайлівна, Федір Якович, Андрій Микитович, Любов Гнатівна, Нінель Віталіївна, Ігор Андрійович.
10 балів

4. Установіть відповідність між дієсловами й іменниками. Іменники поставте у правильній відмінковій формі.
Зазнавати, пробачати, повідомляти, вживати, брати, приймати, порушувати, піднімати, докладати, прикладати.
Участь, кривдники, питання, компрес, невдача, заходи, батьки, допомога, рейтинг, зусилля.                                                                                     
5 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем:
1) «Хто труда не перейде, той і до добра не прийде» (Г. Сковорода).
2)  Художня реалізація ідеї гармонії душі й тіла, краси й довершеності (за творчістю українських неокласиків»).
3) Романтичний конфлікт між ідеалом і дійсністю у творчості М.Хвильового.                                                                         
12 балів

2. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Поема Т.Шевченка, написана в листопаді 1842 року.
2) Український літературознавець, присвятив Т. Шевченку брошуру «Полтавські дороги Кобзаря» (1990) та статті «І на оновленій землі» «Живий у пам’яті народній»(1984) тощо.
3) Хто написав ці слова: «Він був поетом, якого ми до того не мали: поетом для всіх, поетом народним, поетом гноблених, але не скорених. Народжений матір’ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем,   революціонером титанічної сили»?
4) Який український композитор написав близько ста мелодій на слова Т.Шевченка?
5) Фейлетон – це…
6) Різновид змішаного жанру, який поєднує багатоплановість, епічні принципи розповіді   з суб’єктивністю, притаманною ліричним творам – це…                                                                                                         
6 балів

3. Складіть літературознавчий словничок модернізму, підібравши відповідні терміни (не менше 10 слів).
5 балів

4. На основі особливостей художнього стилю  уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:

Література складається з творчості, життя літературне — з розмов літераторів. І на їхніх устах кожен факт з життя письменника чудесно стає літературним фактом, анекдот про нього — літературним анекдотом, галоші його — літературними галошами, як ніби всі члени їхнього тіла мають чарівну властивість надавати речам своїм дотиком літературної вартості. Легенди про богорівних співців, що ласку деспотів, царівен і скарби, тобто високий гонорар за пісні свої здобували, ніде так міцно не стримлять, як у підсвідомості письменників, ладних без жалю спалити глаголом усі людські серця. І дарма що серця ці від діяння бібліотек стають чимраз вогнетриваліші, письменники потай уперто кохаються в надії на своє обранство, на виключне до себе ставлення, на виключні функції свої, живлячи в перебутках минулого корінь творчого прагнення. І хоч яке нудне та нудотне оте життя, оте розмотування бинди літературних новин — хто що пише, хто що думає писати, хто що про кого сказав, хто кого збирається гудити чи хвалити, куди хто їде спочивати й скільки хто заробляє, — саме від шуршання її створюється питомий дух справжньої, не кустарницької літератури, дух прихованого змагання, і в тендітному обводі цієї стрічки й лежить те середовище, де літературні вояки збираються й люльку миру курять перед дальшим походом.

1.    Назва.
2.                Автор.
3.                Рік написання.
4.                Літературний рід.
5.                Жанр.
6.                Епіграфи до твору.
7.                Тема.
8.                Головна ідея.
9.                Головні герої.
10.         Основний конфлікт.

10 балів

Всього 68   балів

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 4.
Українська мова
1.В українській мові є близько 10 відсотків чужомовних слів. Незважаючи на те, що запозичення — природне явище в житті мов, єдиного погляду на вживання іншомовних слів немає. Одні вчені пристають на пуристичні позиції (за очищення словника від іншомовних слів). Інші мовознавці вважають, що процес проникнення чужорідних елементів у мову цілком природний, тісно пов’язаний із розвитком економічних, культурних, соціальних, інформаційних контактів країни зі світом. У сучасному мовленні маємо потужну інтервенцію англіцизмів (креативний, менеджер, тінейджер, ґеймер, електорат та інші).
Завдання: висловити у формі есе власні міркування щодо доцільності вживання й використання в українській мові англіцизмів. Запропонувати свою назву для есе.
12 балів
2.Відредагуйте словосполучення.
Приймати заходи –
Повинен бути направлений –
Здійснити вплив –
Вийти зі скрутного становища –
Приносити вибачення –
У самий найближчий час –
Шевелити мозгами -           
В остаточному рахунку -
8 балів
3.Перепишіть прикметники, розставляючи пропущені букви.
Гіпюр…вий, янтар...вий, переддощ…вий, гост…вий, прижитт…вий, саджанц…вий, сторож…вий, кахл…вий, шарж…вий, нігт…вий, притч…вий, жолод… вий.
6 балів
4. Що символізує числівник три? Наведіть приклади фразеологізмів (3-4) із цим числівником, поясніть їх значення.
6 балів
Українська література
1. Напишіть фанфік на тему: «Справжній класик... — це той письменник, який легко став сучасником усіх епох» (Сент-Бев).                                                                                                                                                  12 балів
2. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:


1.Автор.
2.Назва.
3.Жанр.
4.Літературний рід.
5.Тема.
6.Головна ідея.
7.Історія написання.
8.Головні герої.
9.Композиція.
10.Експозиція.


...Куріли далі. Знову спалахували димки на горизонті. Над городом хмарою стояв пил. Сонце-мідь, і неба не видно. Тільки горова мутна курява мчала над далеким небосхилом. Здіймалися з дороги фантастичні хуртовини, бігли у височінь, розрізали простори, перелітали оселі й знову мчали і мчали. Стояло, мов зачароване, передгроззя.                
10 балів
Всього 54 бали


Немає коментарів:

Дописати коментар