10 кл. олімпіада

Варіант 1.
Українська мова
1.Напишіть листа до свого улюбленого сучасного українського письменника, дотримуючись вимог епістолярного стилю. Висловте власні міркування щодо стану й розвитку української мови сьогодні, її функціонування в літературі; щодо місця літератури у становленні молодої людини, її духовного зростання; щодо потреби людини в літературі як засобові пізнати світ і віднайти своє місце в ньому. У листі використайте такі компоненти: поширені звертання, окличні речення, риторичні фігури, складносурядні речення, складнопідрядні речення, безособові речення.
12 балів
2. За поданою схемою складіть складне речення на тему «Місце української мови серед інших мов». Виконайте повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). Надпишіть над кожним словом частину мови.
[…]: […], (що…), а тому (…).
8 балів
3. Оберіть правильну форму родового відмінка однини наведених іменників.
Магніту, дубляжа, замовника, запита, світочу, підозрілу, маку, матча, льону, пледа, очерета, дьогтя, дюйма, дозору, гелію, заповіту, героя, інсайду, лоба, рубіну, шрифту, чагарнику, аспірину, руху.
6 балів
4. Від поданих сполучень утворіть за зразком пари складних слів так, щоб перша частина була записана: а) словом; б) цифрою. Від виділених сполучень слів утворіть складні іменники.
2 тижні; 10 разів; 54 відсотки; 3 рази; 14 кілометрів; 50 років; 70 мільйонів; 5 тонн; 19 місяців; 4 метри; 8 тисяч; 2 міліметри; 37 років; 65 років.
9 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну з тем:
1) Панас Мирний та Тарас Шевченко: осмислення місця й призначення людини в суспільстві.
2) Я є мужик, пролог, не епілог (Життєве і творче кредо Івана Франка).
3) Терентій Пузир у літературній галереї скнар (за комедією                                            І. Капенка-Карого «Хазяїн»).
12 балів
2. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:
Зажурені думки його знялись і полинули в сизу, туманисту млу... Перед очима у його снуються якимсь маревом картини малого дитинства: виринають розкішні палаци, бенкети бучні, музика весела, коні баскі і зграї хортів. Між думних і пишних постав туманіє одна — і хороша, й ласкава; вона ясними очима на його зорить і легесенькою рукою перебира його кучері або плаче, притуливши його до свого лона... Аж ось за реготом і вигуками вчувається лемент і стогін; перелякані, тікають вони удвох і замикаються щільно... Далі все захиталось і розпалося у руїні... Якийсь галас, і гвалт, і несамовитий жах чорної ночі... а далі вже хата проста, тепла сім'я і лагідний спокій... Минають перед його очима інші картини; вони лишають ясними барвами, вони гріють знадливим теплом його змучену душу.
1.Назва. 2. Автор. 3.Рік написання.4.Літературний рід.5.Жанр.6.Авторський підзаголовок твору. 7.Провідний мотив.8.Ідея.Сюжет твору. 10. Головний композиційний прийом.
10 балів
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Брати Івана Тобілевича мали такі мистецькі псевдоніми.
2) Хто першим для означення специфічних українських пісень увів термін «Думи», визначив їх ліризм і поетику?
3) Назвіть характерні ознаки реалізму в творчості Панаса Мирного?
4) Який твір Панаса Мирного витримав творчу конкуренцію з найкращими драмами того часу й надовго ввійшов до репертуару Театру корифеїв?
5) Який підзаголовок має повість «Оборона Буші» М. Старицького?
6) Які нові епічні жанри з’явилися в літературі сімдесятих – дев’яностих?
6 балів
4. З погляду теоретика літератури з’ясуйте, які особливості українського класичного реалізму.
8 балів

Всього 71 бал

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 2.
Українська мова
1. Григорій Клочек зазначає: «Майже всі пам’ятники Шевченкові, що були поставлені в Україні до 1990 року, демонструють той самий образ: із висоти постаменту на перехожих похмуро з-під лоба дивиться літній чоловік, одягнений у сюртук, подібний до тих, у яких ходили російські революціонери-демократи. Жодного пам’ятника, де можна було б побачити поета тридцятирічним…».
Завдання: напишіть «словесний ескіз» пам’ятника Тарасові Шевченку, який Ви створили б, якби були архітектором. Зазначте, які образи або яких героїв із творів Кобзаря ви б зобразили на цьому пам’ятнику. Яким Ви створили б самого поета? В ескізі використайте складнопідрядні речення з підрядними умови, мети, наслідковими, допустовими.
6 балів
2. Виконайте повний синтаксичний розбір  речення (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням, надпишіть над кожним словом частину мови).
Забрівши у хащі закутаний у вітер
Накритий небом і обмотаний піснями
Лежу мов мудрий ліс під папороті квітом
І стигну і холону й твердну в білий камінь.
                                                           (Б.- І. Антонич)                                                          8 балів
3. Поясніть значення кожного слова. Доберіть українські відповідники.
Інертний, інцидент, канделябр, каньйон, номенклатура, сейф, сенсей, сентенція, сек’юриті, трафарет.
5 балів
4. Запишіть подані слова у формі родового відмінка однини.
Синтаксис, циліндр, карниз, хутір, Байкал, Липовий Гай, лиман, гопак, теніс, синтез.
5 балів


Українська література
1. Напишіть твір на одну із запропонованих тем:
1) «Кайдашева сім’я» не оперетковий фарс зі сценками малоросійського побуту, а повість-трагікомедія…» (С.Процюк).
2) Чи можна вважати бунтарем Мойсея в однойменній поемі І.Франка?
3) «Трагедія люблячого серця» (за романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)                                                                                                                                12 балів
3. Літературний  портрет.
            Пригадуючи основні віхи життя митців (важливі події, збірки тощо), напишіть літературний портрет (у публіцистичному стилі або у формі есе (до 1 стор.) Володимира Самійленка або Бориса Грінченка.
                                                                                                          5 балів
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Від постановки якої п’єси бере свій початок новий український театр?
2) Назвіть жанри драматичних творів.
3) Яким віршем відкривається збірка «З вершин і низин» І.Франка?
4) Яку іншу назву мав роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
5) Ім’я якого видатного українського письменника-полеміста стало назвою поеми І.Франка?
6) Як називається збірка ліричних поезій Григорія Сковороди?
7) Назвіть п’ять українських поетів-романтиків.
8) Який твір І.Котляревського  ще в рукописі набув великої популярності серед читачів і двічі був надрукований без відома автора?
9) Який композитор й історик написав оперу за мотивами Т.Шевченка «Катерина»?
10) Назвіть основні передумови виникнення української полемічної прози та її найяскравішого представника.                                                                                             10 балів

4. За якими ознаками можна відрізнити роман від повісті, нарис від есе, оповідання від новели?                                                                                                                          6 балів
Всього 57 балів
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 3.
Українська мова
1. Прокоментуйте у формі твору-роздуму висловлення Миколи Пилинського.
Культура мови починається із самоусвідомлення мовної особистості. Вона розвивається там, де носіям національної літературної мови не байдуже. Як вони говорять і пишуть, як сприймається їхня мова серед інших мов.
12    балів
1.      Складіть речення за поданою схемою, розкривши питання
« Як ми маємо читати Тараса  Шевченка у ХХІ столітті?»
[…, (коли…),…], (бо…), (що…) і (…).
Виконайте повний синтаксичний розбір  складеного речення (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням). Надпишіть над кожним словом частину мови.
8        балів
3.Поясніть значення кожного слова. Доберіть українські відповідники.
Контент, бюджет, абориген, колізія, комунікація.
5 балів
4.Запишіть подані слова у формі родового відмінка однини
Плуг, університет, Миргород, мороз, ритм, космос, відмінок, кілограм, завод, Кавказ, мед, Крим, прогрес, гнів, блокнот, Лондон, туман, дід, берег, дозвіл, грім, борщ, ніж, вальс, вівторок.
5 балів
Українська література
1. Напишіть твір на одну із запропонованих тем:
1) Моральне право людини на любов і розуміння (за творчістю Б.Грінченка).
2) «Мова  росте елементарно, разом з душею народу» (Іван Франко).
3) «Ні, любий, я тобі не дорікаю,/а тільки – смутно, що не можеш ти                 /своїм життям до себе дорівнятись» (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»).
12 балів
2. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:
                Я  витворив   собі  оте  життя   як  нездобуту твердиню, в  якій живу й паную, з якої маю  широкий  вигляд на весь світ та яка, проте, не стоїть нікому на заваді, не дразнить нікого своїм видом і не манить нікого до облоги. Ся твердиня побудована в моїй душі.
                 Світові бурі, потреби, пристрасті, мов щось далеке і постороннє, шумлять наді мною, не доходячи  до  моєї  твердині. Я  даю  тому  зверхньому  світові  свою  данину,  посвячую  йому  частину  свого  життя  в  заміну  за  ті  матеріальні  і  духовні  добра,  що  потрібні  мені для  піддержання  свого  внутрішнього  життя. 
1. Назва твору. 2. Автор. 3. Літературний рід. 4. Жанр. 5. Головна ідея. 6.Тема. 7. Сюжет твору. 8. Дійові особи.                                   
                                                                                                          8 балів
3. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях:
1) Назвіть псевдоніми  Бориса Грінченка.
2) Хто розпочав літературну дискусію у 1901 році щодо модернізму?
3) Які художні засоби у рядках: Навколо темнота тяжка, // Навколо все спить, як в могилі.
4) Знайомий Шевченка, композитор, поет познайомився з ним у 1846 році в Седневі і виконав олією його портрет.
5) Із якою французькою комедією має спільні риси твір І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля»?
6) Визначте за цитатою одну з характерних ознак бурлескного стилю «Енеїди» І.Котляревського: Сорочка в Харона «замазана була на палець, засалена, аж капав смалець».
7) Вірш Т. Шевченка, написаний у 1845 році в Переяславі.
8) Італійський живописець, Шевченко згадує його в повістях «Княгиня», «Капітанша», «Художник» та в листі до А.Лизогуба 29.ХІІ.1849 року.
9) Укажіть жанри драматичних творів.
10) Які художні твори про життя Т.Шевченка ви знаєте? (5-6 прикладів).
10 балів
4.Поясніть, що спільного й відмінного в термінах реалізм і неореалізм у літературі. Наведіть приклади з художніх творів.                          6 балів.

Всього 66 балів
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Варіант 4.
Українська мова

1.Напишіть твір на тему: «Хочу сказати спасибі…».

12 балів
2.Запишіть слова, знявши риску.
Медіа/простір, по/відхилятися, по/похідному, все/осяжний, без/хліб/я, сніго/подібний, свіжо/випраний, у/трьох, що/пів/години, сліпучо/білий, як/не/як, по/де/куди, транс/формацйний.                                                                                      
     5 балів
3.Відредагуйте речення.
Гарна оплата обумовила і якісну роботу. Письменник користується популярністю. На місці звалища мешканці молодого міста розбили парк. Студент не склав екзаменів завдяки непідготовленості. Заняття в школі бізнесу ведуть представники крупних підприємств. З доповідями на конференції виступили троє професорів нашого інституту.                                                                                               6 балів
4. За поданою схемою скласти складне речення на тему: роль мистецтва в житті людини (нації):
[           ]: [            ], (що     ), а тому (        ).
Зробити повний синтаксичний розбір (підкреслити члени речення, надписати над кожним словом частину мови, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням).
8 балів

Українська література


1.    Напишіть фанфік на тему: Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами.
12 балів
2. На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, з якого твору його взято. Заповніть «паспорт» твору:
1. Автор.
2. Назва.
3. Жанр.
4. Літературний рід.
5. Тема.
6. Головна ідея.
7. Історія написання.
8. Головні герої.
 9. Композиція.
10. Експозиція.
 Час не стояв на місці. Воля поламала віковічні ланцюги, на котрих ще з дідів—прадідів прикували до панів колись вільні хутори, села. Задурманений неволею люд почав продирати очі... і нічогісінько кругом себе не бачив, окрім — панів та мужиків!.. Неволя порізнила дітей одних батьків, одних матерів; вирила між ними глибокий яр, котрого ні перейти, ні переїхати... По один бік яруги стояли потомки козацької старшини, московські й польські приблуди, осиротілі діти Юди, панки й полупанки у мундирах з мідними ґудзиками... Усе то була ватага, вигодувана чужою працею, обута й зодягнена чужими руками... Тепер вона стояла і, як голодний вовк, клацала зубами, поглядаючи зо зла на другий бік яру, де потомки козачі копалися в сирій землі — без пам'яті про славну бувальщину дідів своїх, без пам'яті про самих себе.
10 балів

Всього  53  бали




Немає коментарів:

Дописати коментар