25 лютого - 145 років від дня народження Лариси Косач (Лесі Українки),
поетеси, драматурга, мовознавця, перекладача, музиканта, художника, мистецтвознавця, літературознавця, історика ("Стародавня історія східних народів"), фольклориста, етнографа.
"Чого може нас навчити сьогодні Леся? Коротко означимо головне. Бути рабом — це найбільша ницість, найглибша моральна прірва, це — вирок, без надії, людині й нації в цілому. (Так, Леся закликала: «Без надії таки сподіватись!» — але це були слова абсолютно внутрішньо вільної людини, до рабів вони не мають жодного стосунку.) Що треба, аби зробити перший крок до звільнення? Зрозуміти, що ти, твій народ є несвободним, є скутим — політичними, духовними або соціальними путами або часто усім цим разом, — як це з ранніх років відчула Леся, з гнівом написавши вогняні рядки: «slavus-sclavus» («слов’янин-раб»). Леся Українка довела, що голосні промови про волю самі по собі нічого не важать — починати треба особисто з себе, і важливі конкретні вчинки, справи, дії, а не скигління, скрушні зітхання, сльози... "Хто звільниться сам — той вільним буде; як звільнить хтось кого — в неволю забере»." (І. Сюндюков)
- "Геройство мусить мати нагороду, се і Боги, і люди признають..."
- "Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій."
- "Краса – змагання до досконалості".
- "Немає честі нападати ззаду".
- "Сором – хилитися і долі коритися".
- "Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі".
- "Хто не був високо, той зроду не збагне, як страшно впасти."
- "Крила знов на волі виростають у соколів приборканих..."
- "Орлині крила маєм за плечима, самі ж кайданами прикуті до землі."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Оксана Забужко про Лесю Українку
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Окрім офіційних установ, на честь Лесі Українки названий астероїд «2616 Леся» (2616 Lesya), відкритий 28 серпня 1970 року. Він знаходиться у головному поясі астероїдів, що розташований між орбітами Марса та Юпітера і складається приблизно з 580000 астероїдів.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання.
Урок 1.
1. Створити схему-опору "Особистість".
2. Охарактеризувати особистість через поданий матеріал сторінки
3. Виписати 10 цитат із поезій Лесі Українки, якою відкрилася для вас поетка.
Урок 2.
1. Вивчити поезію "Contra spem spero".
2. Підкреслити символічні образи, пояснити їх символіку.
3. Виписати художні засоби, їх роль у розкритті ідеї.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 3. Громадянська лірика.
1. Виписати 10 цитат із поезій громадянської лірики, до чого закликає поетка?
2. Прочитати поезії "І все-таки до тебе думка лине", "Дим". Через які образи відкриває авторка образ рідного краю.
3. Аналіз поезії "І ти колись боролась, мов Ізраїль". Підкреслити образи, що розкривають ідею поезії. Її актуальність у наш час.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 4. Драматична поема "Бояриня".
1. Створити рекламу книги, використавши цитати.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 5. Інтимна лірика
1. Прочитати поезії "Квіток, квіток", "Твої листи пахнуть...", "Все-все покинуть, до тебе полинуть", "Уста говорять: "Він навіки згинув". Виписати деталі-образи, що розкривають поетесу.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 6. Драматична поема "Одержима".
1. Створити рекламу книги, використавши цитати.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 7. Драма-феєрія "Лісова пісня".
1. Прочитати "Лісову пісню", виписати 10 цитат, що вразили вас глибиною думки.
2. Опишіть світ природи (герої, образи, ідеї, які пропагують).
3. Опишіть світ людей (герої, образи, ідеї, які пропагують).
4. Прокоментуйте думку В. Стуса:
"Мавка - це мрія, це коротке сонце в сірому житті. Мавка - це свято, Великдень душі.
А Килина - це сірі будні, це сало з часником, це повна макітра вареників і жодної зірки над головою.
Життя любить Килин, а Мавок убиває.Мавка за один день проживає більше, як Килина за сто років.
Мавка - це обрій, світанок, а Килина - як пшоно, висипане курям під ноги.
Життя більшості людей - це одна опасиста Килина, а Мавка їм ненависна, бо все зове до чогось непевного, нездійсненого.
Драма-феєрія Лесі Українки - це драма людського життя: трагедія журавля в небі і гопак свиней на оборі...
Уся література - це оповідь про трагедію. Трагедію життя, яку література вчить не відчувати як трагедію..."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
поетеси, драматурга, мовознавця, перекладача, музиканта, художника, мистецтвознавця, літературознавця, історика ("Стародавня історія східних народів"), фольклориста, етнографа.
"Чого може нас навчити сьогодні Леся? Коротко означимо головне. Бути рабом — це найбільша ницість, найглибша моральна прірва, це — вирок, без надії, людині й нації в цілому. (Так, Леся закликала: «Без надії таки сподіватись!» — але це були слова абсолютно внутрішньо вільної людини, до рабів вони не мають жодного стосунку.) Що треба, аби зробити перший крок до звільнення? Зрозуміти, що ти, твій народ є несвободним, є скутим — політичними, духовними або соціальними путами або часто усім цим разом, — як це з ранніх років відчула Леся, з гнівом написавши вогняні рядки: «slavus-sclavus» («слов’янин-раб»). Леся Українка довела, що голосні промови про волю самі по собі нічого не важать — починати треба особисто з себе, і важливі конкретні вчинки, справи, дії, а не скигління, скрушні зітхання, сльози... "Хто звільниться сам — той вільним буде; як звільнить хтось кого — в неволю забере»." (І. Сюндюков)
- "Геройство мусить мати нагороду, се і Боги, і люди признають..."
- "Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій."
- "Краса – змагання до досконалості".
- "Немає честі нападати ззаду".
- "Сором – хилитися і долі коритися".
- "Хто не жив посеред бурі, той ціни не знає силі".
- "Хто не був високо, той зроду не збагне, як страшно впасти."
- "Крила знов на волі виростають у соколів приборканих..."
- "Орлині крила маєм за плечима, самі ж кайданами прикуті до землі."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Оксана Забужко про Лесю Українку
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Окрім офіційних установ, на честь Лесі Українки названий астероїд «2616 Леся» (2616 Lesya), відкритий 28 серпня 1970 року. Він знаходиться у головному поясі астероїдів, що розташований між орбітами Марса та Юпітера і складається приблизно з 580000 астероїдів.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання.
Урок 1.
1. Створити схему-опору "Особистість".
2. Охарактеризувати особистість через поданий матеріал сторінки
3. Виписати 10 цитат із поезій Лесі Українки, якою відкрилася для вас поетка.
Урок 2.
1. Вивчити поезію "Contra spem spero".
2. Підкреслити символічні образи, пояснити їх символіку.
3. Виписати художні засоби, їх роль у розкритті ідеї.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 3. Громадянська лірика.
1. Виписати 10 цитат із поезій громадянської лірики, до чого закликає поетка?
2. Прочитати поезії "І все-таки до тебе думка лине", "Дим". Через які образи відкриває авторка образ рідного краю.
3. Аналіз поезії "І ти колись боролась, мов Ізраїль". Підкреслити образи, що розкривають ідею поезії. Її актуальність у наш час.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 4. Драматична поема "Бояриня".
1. Створити рекламу книги, використавши цитати.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 5. Інтимна лірика
1. Прочитати поезії "Квіток, квіток", "Твої листи пахнуть...", "Все-все покинуть, до тебе полинуть", "Уста говорять: "Він навіки згинув". Виписати деталі-образи, що розкривають поетесу.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 6. Драматична поема "Одержима".
1. Створити рекламу книги, використавши цитати.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Урок 7. Драма-феєрія "Лісова пісня".
1. Прочитати "Лісову пісню", виписати 10 цитат, що вразили вас глибиною думки.
2. Опишіть світ природи (герої, образи, ідеї, які пропагують).
3. Опишіть світ людей (герої, образи, ідеї, які пропагують).
4. Прокоментуйте думку В. Стуса:
"Мавка - це мрія, це коротке сонце в сірому житті. Мавка - це свято, Великдень душі.
А Килина - це сірі будні, це сало з часником, це повна макітра вареників і жодної зірки над головою.
Життя любить Килин, а Мавок убиває.Мавка за один день проживає більше, як Килина за сто років.
Мавка - це обрій, світанок, а Килина - як пшоно, висипане курям під ноги.
Життя більшості людей - це одна опасиста Килина, а Мавка їм ненависна, бо все зове до чогось непевного, нездійсненого.
Драма-феєрія Лесі Українки - це драма людського життя: трагедія журавля в небі і гопак свиней на оборі...
Уся література - це оповідь про трагедію. Трагедію життя, яку література вчить не відчувати як трагедію..."
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар