29 вересня - 170 років від дня народження Івана Тобілевича,
актора, драматурга, режисера, громадського діяча, основоположника українського професійного театру.
"Для того, щоб чогось досягти, треба любити діло,
працювати і терпляче набиратися досвіду" ( І. Тобілевич ).
“ Одним із найкращих лікарів є праця! Не дурна, без мети, аби утомить себе, а розумна праця, у котрої є мета. Вона забезпечить… свободу і незалежність ” (І. Тобілевич).
Завдання.
1. Опрацювати матеріали:
Іван Тобілевич. Ми зробимо все, що в наших силах1. Опрацювати матеріали:
2. Охарактеризувати особистість за схемою, визначити життєві орієнтири.
3. Тематика творчості. Новаторство.
4. В яких жанрах працював драматург?
Калейдоскоп
- Своєю першою академією вважав родину. Батько мав талант розказувати щось страшне так мальовничо, що аж волосся на голові їжиться, а як розкаже якийсь комічний випадок, то всі аж падають зо сміху. Цей талант мав й Іван.
- З дитинства був допитливим і мрійником. Ходив у степ аж до кам’яної баби, де за легендою були заховані скарби.
- Вірив у сімейні перекази про дворянське походження
- Мав гарний голос, що успадкував від батьків. Любив, коли хату звеселяла задушевна пісня. А баба Настя любила слухати спів онука.
- Атмосферу теплоти і взаєморозуміння, що панувала в родині, пізніше переніс і на власну родину.
- Завжди шанував батьків, дослухався до їх порад, цінував їх підтримку та любов.
- Учився з охотою, пам”ятаючи слова батька : “ Тільки учені люди живуть вільно. Нехай панам собаки служать, а не добрі люди. Тільки темнота наша та злидні примушують нас отак гнути спину весь свій вік. Учись, синку, учись ! Ми люди бідні, ніхто нас не порятує, коли ми самі себе не порятуємо.”
- Добре знав німецьку та французьку мови, історію та географію. Самостійно вивчає філософію, економіку, мистецтвознавство, маючи ясну ціль, силу волі й терпіння.
- Любив ходити до р.Сугоклей помріяти. Саме тут познайомився з М.Кропивницьким, коли той рибалив.
- З 12 років почав брати участь у театральних дійствах. Завжди виступав на шкільних святах. А пізніше вирішив будь-що опанувати театральне мистецтво.
- Любив ходити на базар слухати кобзарів, а пізніше спостерігав за характерами різних людей.
- Поділяв думку лікаря М. Пирогова : “ Всі, хто готується бути корисними громадянами, повинні спочатку навчитися бути людьми.”
- Від матері знав народні засоби лікування людей.
- Щоб подивитися трагедію Шекспіра “ Отелло” у Єлисаветграді, де головну роль виконував відомий на весь світ Айра Олдрідж, іде з Бобринця 49 верст.
- Мав каліграфічний почерк, бо з 14 років працював писарчуком у судового пристава, переписуючи протоколи.
- До обов”язків ставився сумлінно й добросовісно, що дозволило йому дослужитися до чину секретаря поліцейського управління м.Єлисаветграда.
- Урівноваженою, спокійною розмовою Тобілевич завжди викликав до себе симпатію.
- Разом з братом Миколою вирушав на човні за місто не стільки ловити рибу, скільки милуватися природою.
- Сам піклувався про Миколу, коли той навчався у Херсонській гімназії.
- Мав теплі, довірливі відносини з сестрою Марією, відчував відповідальність за неї.
- Забрав на виховання 10-річного Олександра Тарковського, коли від холери померли батьки дружини.
- Ще в юності визначив моральне кредо: “ Коли доля примусить їсти самий чорний хліб – буду їсти самий чорний хліб. Ніякі блага не спокусять мене, ні! Я хочу зберегти за собою дороге право дивитися кожному в очі просто, без сорому, без прихованої муки совісті.”
- Разом з М.Кропивницьким в Єлисаветграді, де оселилась родина, репетирували п”єси, а по обіді створювали сімейні концерти : Марко грав на скрипці, Іван співав.
- Друзі вели спартанський спосіб життя : до великих морозів не опалювали кімнати, обливалися холодною водою. Марко навчив Івана різних прийомів боротьби.
- У передмісті Чечори організували драматичний гурток, а пізніше створили театр корифеїв.
- Отримав орден св. Станіслава 3 ступеня, але за нагородами і званнями не ганявся.
- Не взяв 30 тисяч карбованців, запропонованих київським мільйонером, цукрозаводчиком і меценатом Терещенком, котрий хотів, щоб автор зняв п’єсу з репертуару.
- Вважав, що сценічне мистецтво полягає у тому, щоб правдиво зображувати дійсне життя. Виробляючи свій стиль сценічної гри, вивчав живопис і скульптуру, прагнув збагнути психологію зорового сприйняття кожної деталі.
- Вивчав психологію особи і цілого гурту.
- Сцену вважав священним місцем.
- Шануючи пам’ять батьків дружини, клапоть степу перетворив на затишний хутір “Надія”.
- Любив саджати дерева і працювати в полі. Говорив: “Праці я не боюсь”
- Улюблені квіти – сокирки та волошки.
- Навіть у буденності шукав чи творив красу.
- Власноручно біля джерельця намітив місце для ставу у вигляді підкови.
- Був організатором товариства “Червоного хреста” в Єлисаветграді, що сприяло упорядкуванню госпіталю в місті.
- Не любив тримати у руках гроші, вважав, що де гроші, там і зло людське.
- Не сприймав легковажних стосунків, вважав, що якщо людина увійшла в його життя, то він бере на себе відповідальність за її тихе і безтурботне життя.
- Коли брався за діло, то вже ніщо не могло його відволікти.
- Не любив фотографуватися. Будучи скромною людиною, менш за все піклувався про свою популярність.
- Учив дітей не чинити злого, говорити правду, якою б вона не була, завжди подавати людині у біді руку, шанувати себе і тих, кого зустрічають.
- Дбав, щоб діти мали добру освіту: Юрій навчався у Львові, Орися – в Женеві, а потім з Марією закінчила Сорбонну в Парижі.
- Мріяв оселитися у кімнаті з каміном, щоб жевріючі вуглини нагадували домашнє вогнище.
- Свій кабінет на хуторі оформив по-простому: різьблене дерев’яне крісло, на письмовому столі із зеленим сукном гасова лампа під абажуром, чорнильниця, люлька.
- Багато часу забирала робота у трупі, але родина завжди була на першому місці.
- Мав хист переконувати людей. До його порад завжди прислухалися брати, а важливі рішення приймали разом.
- На хуторі “Надія” створив штаб організації нової трупи, разом з братом П.Саксаганським тут проводили слухання молодих співаків, вчили їх триматися їх на сцені, шили одяг відповідно до репертуару, проводили репетиції.
- Вважав, що головне у грі - передати психологічний стан героя, щоб бути зрозумілим.
- Був непримиренний до різних шарлатанів, які задля заробітку спекулювали мистецтвом.
- Ніколи не зупинявся на досягнутому. Коли щось задумав, не мав спокою, поки не зробить. Вважав: “ Втрата енергії – послідній ступінь до вмирання всіх духовних сил чоловіка… Енергія – все!... Як радісно, коли чоловік воскресає духом і хоч що-небудь зробить.”
- Вважав, що для того, щоб чогось досягти, треба любити діло, працювати і терпляче набиратися досвіду.
- Відвідував Третяковську галерею, щоб вчитися бездоганності композиції.
- За 20 років створив 18 п’єс різних жанрів.
- Навіть хворіючи, коли відчував полегшення, брав участь у виставах.
- Вважав: “ Одним із найкращих лікарів є праця! Не дурна, без мети, аби утомить себе, а розумна праця, у котрої є мета забезпечить… свободу і незалежність.”
- Не любив крові й вогню, воєн і переворотів. Революція 1905 року була для нього “кривавим кошмаром”. “Період, який ми переживаємо дуже сумний… всі ми – Обломови, над якими панують руїнники-фанатики: все готові знищити, а на місце знищеного нічого поставити не уміють.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання.
1. Прочитати трагікомедію "Мартин Боруля".
2. Визначити героїв, тему, композицію, проблематику, ідею п'єси.
3. Доповніть логічний рядок цитатами:
Мартин Боруля: селянин - позов - дворянство - "пристроїть"Марисю - "панич" Степан - відмова - мрія.
4. Хто із героїв прогресує, хто деградує, а хто не змінюється?
Мартин Боруля - Палажка - Степан - Марися.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Завдання.
1. Прочитати трагікомедію "Мартин Боруля".
2. Визначити героїв, тему, композицію, проблематику, ідею п'єси.
3. Доповніть логічний рядок цитатами:
Мартин Боруля: селянин - позов - дворянство - "пристроїть"Марисю - "панич" Степан - відмова - мрія.
4. Хто із героїв прогресує, хто деградує, а хто не змінюється?
Мартин Боруля - Палажка - Степан - Марися.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар